Lumiketjut on hyvä hätävara, jos keli yllättää laskettelureissulla

Laihialta kotosin oleva Timo Tampsi on huoltanut autoja Aurinkorannikolla Fuengirolassa omassa verstaassaan jo kymmenisen vuotta. (kuva: Matti Majasaari)

Autotarvikekaupan hyllystä löytyy sekä lumiketjuja että samaan tarkoitukseen soveltuvia ns. kitkapusseja. Kävimme kokeilemassa, miten lumiketjujen asentaminen onnistuu.

Teksti ja kuvat: Matti Majasaari

Onko sinulla suunnitelmissa talvinen lomamatka omalla autolla ylös Sierra Nevadan vuoristoon laskettelemaan? Jos on, niin kannattaa ehkä käydä autotarvikeliikkeen kautta.

Hyvällä tuurilla ajokeli ei yllätä, mutta jos lumisade ja liukkaus iskevät, voi kesärenkailla olla pulassa. Jos oikein huono keli osuu kohdalle, poliisi myös valvoo ketjujen käyttöä. Ellei ketjuja ole, matka voi loppua siihen.

Fuengrila.fi -lehti päätti selvittää lumiketjujen käytettävyyttä ja asennusta. Mukaan matkaan lähti ammattilainen, Fuengirolassa autokorjaamoa jo kymmenisen vuotta pitänyt Timo Tampsi. Hänkään ei ollut koskaan lumiketjuja käyttänyt tai sellaisia autoon asentanut, mutta eteläpohjalaisella varmuudella arveli homman kuitenkin onnistuvan.

– Ei se mitään ydinfysiikkaa voi olla. Kyllä ne alle saadaan, arvioi Tampsi.

Marssimme Tampsin kanssa hänen verstaansa vieressä sijaitsevaan autotarvikeliikkeeseen.

Arvelin etukäteen, että joudumme selittämään asiaamme hyvinkin laajasti, mutta erehdyin. Kitkan lisäämiseen tarkoitettuja välineitä oli iso hyllyllinen parhaalla myyntipaikalla. Menekkiä tuotteelle siis tuntui olevan.

Tarjonnasta löytyi tarpeisiimme kaksi erilaista vaihtoehtoa: perinteiset lumiketjut, jotka ovat nimensä mukaisesti ketjut sekä ns. kitkamalli eli renkaan ympärille kiinnitettävät muovikangaspussit, jotka lisäävät pitoa.

Viimeksi mainitut näyttivät silmämääräisesti liian heppoisilta, joten valintamme osui ketjuihin. Saksalaiseen katumaasturiin sopivat kaksi ketjua maksoivat 70 euroa. Kitkapussit olivat suurin piirtein saman hintaiset.

Asennus onnistui muutamassa minuutissa

Asennuksessa ei suurempia ongelmia ollut. Tampsi pyöräytti ketjun renkaan päälle muutamassa minuutissa.

– Kiristäminen on näköjään kaiken tärkein. Löysät ketjut voivat lähteä irti ja vahingoittaa autoa. Enkä suosittelisi näillä yli 30-40 kilometrin tuntivauhtia, arvioi Tampsi.

Netistä löytyy paljon pohdintaa siitä, pitäisikö ketjut asentaa etu- vai takapyöriin. Tässä esimerkkitapauksessa päädyimme takapyöriin siitä yksinkertaisesta syystä, että etupyörissä ei tuntunut olevan tarpeeksi tilaa. Iskunvaimentimet ja tukivarret olivat tiellä, kun renkaan ympärysmitta kasvoi ketjuista ainakin parisen senttiä.

Takapyörissä rengas pääsisi ketjuista huolimatta varmasti pyörimään kunnolla.

– En usko, että takarengasasennuksessa suurta merkitystä on etenkään, kun kysymyksessä on nelivetoauto. Jos etuvetoisessa pääsisin valitsemaan, laittaisin ne eteen. Kun varovasti ajaa, niin varmasti pärjää, kiteytti Tampsi ajatuksensa.

Asennus tien päällä likaista hommaa

Sen verran epämukaviin asentoihin Tampsi joutui ketjuja asentaessaan vääntäytymään, että päätin itse kokeilla ketjujen purkamista. Se onnistui kohtuullisesti, mutta ylös kömpiessäni päätin lisätä auton varustusta kunnon työhanskoilla ja vanhalla filtillä, jonka päälle voi ketjua asentaessa laittautua kyljelleen. Näin suurimmalta likaantumiselta tien päällä on ehkä mahdollisuus välttyä.

Sen sijaan työkaluja ketjujen asentamisessa ei tarvittu ainakaan ostamassamme mallissa. Pyörän taakse tuleva pikalukko ankkuroi ketjut paikoilleen. Kiristäminen tapahtui etupuolelta ketjun omalla jousisysteemillä.

Suomen Autoliiton nettisivujen mukaan Espanjassa nastarenkaiden käyttö on kielletty. Sen sijaan lumiketjuja saa käyttää, jos olosuhteet niin vaativat. Maksiminopeus ketjujen kanssa on 50 km/tunnissa.

Hyödyllisiä linkkejä netissä:

https://www.autoliitto.fi/nastarenkaiden-kaytto-euroopassa-2017

https://www.michelin.fi/henkiloauton-renkaat/rengaskoulu/osto-opas/talvirengasmaaraykset

https://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/rengastietoa/rengasmaaraykset/talvirengasmaaraykset-euroopassa/

Matti Majasaari

Mitä mieltä olit kirjoituksesta?
  • Erinomainen (3)
  • Mielenkiintoinen (2)
  • Hyödyllinen (2)
  • Tylsä (0)
  • Vanha uutinen (0)