Leppoisin, mukavin ja voimia säästävin näistä vaihtoehdoista on lauttakyyti Helsingistä Travemündeen. Reilun vuorokauden kestävän matkan aikana voi levätä kaikessa rauhassa ja nauttia esimerkiksi laivan saunasta, kuntosalista ja hyvästä ruoasta.
Aurinkorannikolla asuva Paavo Kuittinen käyttää Finnlinesin Helsinki-Travemünde yhteyttä monta kertaa vuodessa.
-Liikumme matkailuautolla ja tämä on ehdottomasti kätevin ja helpoin tapa. Kunnon löylyt ja rentoutuminen poreammeessa ennen päivällistä on mainio tapa aloittaa matka, Kuittinen kehuu.
Myös päivällispöydästä Kuittinen löytää omat herkkunsa.
En ole tähän ikään mennessä vielä katkarapuihin kyllästynyt. Niitä jaksan kuoria ison kasan aina laivalla.
Herkuttelua laivalla
Merellä ollessa ruokailu on aina yksi matkan kohokohtia. Asia on tiedostettu Finnlinesilla ja siksi ravintolan tarjontaan ja muuhun viihtyvyyteen on panostettu. Laivan buffet ravintola Mare Balticumista on upeat merinäköalat ja monipuolisen buffan äärellä viihtyy mieluusti pitkään.
Finnlady laivalla keittiömestarin virkaa hoitaa Veijo Kovalainen. Hänellä on jo kymmenen vuoden kokemus Finnlinesin keittiöistä ja keittiömestarin töitä Finnladylla hän on päässyt tekemään nyt reilut puoli vuotta.
-Tämä on mielenkiintoinen työ. Ruokalajeja täydessä Superior päivällispöydässä on yli 70. Kylmäkkö tietysti huolehtii kylmäpöydän ruokalajeista, mutta kokonaisvastuu on keittiömestarilla. Kyllä siinä aika tarkkaan pitää homma suunnitella, parhaimmillaan ruokailijoita on lähes 500, Kovalainen aprikoi.
Katkaravut ykkösherkku
Suosituimmista ruokalajeista kysyttäessä vastaus ei ole kovin yllättävä.
-Kyllä se on tuo kylmä kalapöytä katkarapuineen, mitä ihmiset laivalla eniten odottavat. Usein ihmiset hakevat siitä ruokia moneen kertaan ja katkaravun kuoria kertyy lautaselle iso röykkiö. Lämpimistä ruoista arvokkaammat lihat kuten nauta ja lammas tuntuvat olevan suosituimpia.
Kovalaisen mukaan viime aikoina kasvisruokien menekki on lisääntynyt selvästi ja keittiössä on reagoitu myös tähän trendiin.
Finnlinesin autolautoille on tehty toisilleen identtiset keittiöt. Näin ollen laatu voidaan pitää tasaisena riippumatta siitä, millä laivalla ollaan.
LUE MYÖS: Lepoa laivalla
-Toki ruoan esille panoon ja jossain määrin myös makuun vaikuttaa se, kuka kulloinkin keittiössä on, mutta olemme pyrkineet siihen, että mahdollisimman tasalaatuisena ruokatuote pidetään.
Finnladyn keittiössä työskentelee kesäsesonkina kuusi henkilöä. Sillä porukalla valmistetaan aamiaiset, brunssit ja päivälliset. Myös kahvilan tiskiin valmistetaan tuotteet laivan keittiössä.
-Kyllä tässä töitä saa palkkansa eteen tehdä, mutta mitäpä sitä muuta laivalla tekisikään. Kolme viikkoa tehdään töitä putkeen ja sitten on kolme viikkoa vapaata, sellaisella rytmillä työskentelemme.
Pitkät vapaat sopivat Kovalaiselle hyvin. Hänellä ei ole maissa vakituista asuntoa vaan hän asuu matkailuautossa.
-Kolmessa viikossa ehtii kivasti reissaamaan ja rentoutumaan. Vaikka vapaiden alkaessa tuntuukin aina siltä, että ei enää koskaan laivalle, kolmen viikon levon jälkeen on jälleen kiva tulla takaisin piisin ääreen.
Maailman paras autolautta
Vierailu ison autolautan komentosillalla on aina sykähdyttävä näky. Iso tila, paljon tekniikkaa ja täydellinen näkyvyys joka suuntaan. Tällä kertaa meidät vastaanotti Finnladyn kapteeni Pekka Stenvik.
-Tervetuloa maailman parhaan autolautan komentosillalle. Perustelen väitettäni parhaasta laivasta monella tapaa. Meillä on loistava ammattitaitoinen miehistö, emme juurikaan riitele keskenämme, tekniikka on viimeistä päälle toimivaa ja olemme voittaneet monia kilpailuja esimerkiksi polttoaineen säästössä, Stenvik ylpeänä esittelee laivaansa.
Finnlady on melkoinen tilaihme. Laivassa on yhteensä reilusti yli neljä kilometriä parkkikaistaa. Niihin kilometreihin mahtuu paljon rekkoja ja yleensä vielä satakunta matkustajaliikenteen autoa.
-Matkustajia meille mahtuu yhteensä 554. Silloin kun laiva on täynnä, alkaa ravintolakannella olla jo ahdasta, esimerkiksi nyt on mukana vähän vajaat 400 matkustajaa ja kaikilla on hyvin tilaa ruokailla, seurustella ja nauttia merimatkasta.
Kapteenin alaisuudessa Finnladyllä työskentelee yhteensä noin 40 ihmistä. Kansipuolella on kapteenin lisäksi 3 perämiestä ja 5 kansimiestä.
-Työtä tehdään tarkoin määritellyissä vuoroissa. Kapteenina saan onneksi nukkua yöni, perämiehien vuorot pyörivät yötä päivää. Esimerkiksi yliperämies valvoo lastauksen molemmissa päissä, Helsingissä ja Travemündessa. Hänellä yö- ja päivärytmi menee melkoisen sekaisin ja kolmen viikon työrupeaman jälkeen hän on totaalisen poikki. Onneksi siinä on sitten kolme viikkoa aikaa lepäillä ja iloisena miehet aina palaavat töihin.
Itämerellä on harvoin sellaisia myrskyjä, jotka erityisemmin vaikuttaisivat ison autolautan kulkuun.
-Yhden kerran muistan, kun sen verran aallokko nousi, että katsoin turvallisemmaksi muuttaa kurssin paljon normaalia lännemmäksi. Silloin mentiin melkein Tukholmaan saakka, jotta päästiin suojaisia vesiä pitkin turvallisesti Helsinkiin.
Lisätiedot ja matkavaraukset: https://www.finnlines.com/fi/