Kuluva viikko todisti, että lentäminen busineksena kuuluu niille, joilla on metrin paksuinen lompakko ja lehmääkin kestävämmät hermot. Varsin taajaan käytetty lentokonetyyppi asetettiin lentokieltoon, koska kaksi lähiaikoina tapahtunutta onnettomuutta viittaa mahdollisesti tyyppivirheeseen.
Tappiot ovat valtavat. Yksi peruuntunut lento on millä tahansa tavalla laskien kymmenien tuhansien eurojen arvoinen. Jos lentokielto jatkuu pitkään, tappiot kertautuvat ja edessä häämöttää synkkiä uutisia lentoyhtiöiden maksuvalmiudesta. Menetettyjen tulojen lisäksi tulevat korvaavien palvelujen ostot tai vuokrat muilta yhtiöiltä ja sokerina pohjalla asiakkaille mahdollisesti maksettavat mielipahakorvaukset.
Aurinkorannikon näkökulmasta huolestuttavaa on halpalentoyhtiö Norwegian tilanne. Punavalkoisin siivin lentää viikoittain tuhansia suomalaisia Helsingin ja Málagan välillä. Norwegianin taloustilanteesta liikkuu muutenkin huolestuttavia uutisia, tällainen ylimääräinen takaisku ei varmasti ainakaan paranna yhtiön tulevaisuuden näkymiä. Vielä ei kuitenkaan kannata aloittaa tanssia haudoilla, lentoyhtiöiden taustalla on aina merkittäviä rahoittajia.
Lentoyhtiöiden korvausvelvollisuus myöhästymisien takia on asia, josta kannattaisi keskustella enemmänkin. On vaikea ymmärtää, että neljän sadan euron korvaus kolmen tunnin myöhästymisestä olisi millään muotoa kohtuullinen. Itse lento on voinut maksaa vaikkapa 34 euroa. Korvausvelvollisuudesta on jo muodostunut ahneiden lakimiesten uusi kultasuoni. Kuluttajan on hyvä muistaa, että viime kädessä kaikki tällaiset korvaukset näkyvät suoraan korkeampina lipun hintoina.
Pääkirjoitus