Espanjan korkein oikeus linjasi tutkavirheen suuruuden

Virhemarginaali riippuu siitä, onko tutka paikallaan olevassa vai liikkuvassa autossa.

Espanjan korkein oikeus pudotti poliisiautoihin asennettujen tutkien virhemarginaalin seitsemästä prosentista viiteen prosenttiin, jos vastaantulevan auton nopeus mitataan pysähtyneestä ajoneuvosta.

Kiista syntyi, kun kuljettaja oli ajanut Navarran maakunnassa sijaitsevalla moottoritiellä tutkaan 214 kilometriä tunnissa. Paikalla oli 120 kilometrin nopeusrajoitus.

Pamplonan tuomioistuimen mukaan poliisiautoon sijoitettu tutka on lain mukaan liikkuva, vaikka nopeus olisi mitattu pysähtyneestä autosta. Sen takia mitattuun nopeuteen piti soveltaa seitsemän prosentin virhemarginaalia.

Virhemarginaalin vähennyksen jälkeen kuljettaja nopeudeksi saatiin 199 kilometriä tunnissa. Koska kuljettajan vauhti ei ylittänyt nopeusrajoitusta 80 kilometrillä tunnissa, hän ei syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen.

- Mainos -

Syyttäjä valitti päätöksestä korkeimpaan oikeuteen. Tuomari Andrés Martínez Arrieta myönsi, että laki erottaa paikallaan olevat ja liikkuvat tutkat erillisiksi. Siitä huolimatta Martínez Arrieta linjasi, että poliisiautoon asennetusta liikkuvasta tutkasta tulee paikallaan oleva, kun vastaantulevan auton nopeus mitataan pysähtyneestä ajoneuvosta.

Paikallaan olevia tutkia koskee vain viiden prosentin virhemarginaalin vähennys eli kuljettajan nopeus oli 203 kilometriä tunnissa. Korkein oikeus tuomitsi kuljettajan liikenneturvallisuuden vaarantamisesta 1.080 euron sakkoihin. Hänelle määrättiin myös vuoden ja yhden päivän kestävä ajokielto.

Lähde: El País

Jaa artikkeli:

Mainos
Jatka lukemista