Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on aiheuttanut Itä-Suomeen massiivisen turistikadon. Alueella on viimeisen parin vuosikymmenen aikana tehty mittavia investointeja, juuri venäläisturisteja ajatellen. Nyt näyttää siltä, että pitkään aikaan naapurista ei vieraita enemmälti tule, vaikkei raja mitenkään suljettu olekaan.
Ihminen on hämmästyttävän sopeutuvainen olento. Kun kuuntelee itäsuomalaisia matkailuyrittäjiä, kaikki eivät vaikuta lainkaan epätoivoisilta. Mieluumminkin ajatukset on suunnattu positiivisesti eteenpäin. Nyt on aika etsiä uusia kohderyhmiä. Venäjän läheisyys saattaa olla tulevaisuudessa merkittävä vetonaula Lappeenrannan, Imatran, Savonlinnan, Joensuun ja monen pienemmän rajapitäjän matkailulle.
Suomen todennäköinen liittyminen Natoon ei ainakaan vähennä mielenkiintoa. Espanjalaiset, britit, kreikkalaiset, amerikkalaiset ja muut Nato-kansalaiset pääsevät kohta katsomaan sitä isoa pahaa karhua jämerältä Nato-maaperältä turvallisen Nato-aidan takaa.
Ajatus saattaa kuulostaa markkinoinnin näkökulmasta hullulta, mutta hölmömmilläkin verukkeilla massoja on saatu matkustamaan mitä erikoisempiin paikkoihin. Kyllä sellaisiakin matkailijoita löytyy, jotka ovat valmiita maksamaan maltaita sissileiristä Kainuun korvessa, josta oikeasti voi kiikareilla katsella Venäjälle.
Suomi on tällä hetkellä pop. Nato-keskustelut, pääministerin nahkatakki ja moni muu asia on tehnyt pienestä pohjolan kansasta kiinnostavan. Noste kannattaa hyödyntää Aurinkorannikollakin. Espanjalaisia voi olla nyt helpompi houkutella suomalaisten palveluiden pariin ja kannattaa heille tehdä ihan puhdasta matkailumainontaakin.
Ps. Madridin huippukokouksessa ihmeteltiin illallisella tarjottua ensalada rusaa. Kokouksessa ei sentään menty yhtä pitkälle kuin joissain ravintoloissa, joissa tämä perinteinen herkku on nykyään ensalada ucraniana.
Pääkirjoitus