Junaturman syitä sinkoilee: liian pitkä juna vai kuljettajan virhe?

Rautatieläisten liitto syyttää Renfeä, Renfe taas osoittaa sormella veturinkuljettajaa. Lauantaisessa törmäyksessä Caminito del Reyn asemalla loukkaantui 13 henkeä.

Kahden keskipitkän matkan junan törmäys lauantai-iltana (16.12.) El Chorro –  Caminito del Reyn asemalla säikäytti Espanjan Aurinkorannikolla.

Onnettomuudesta selvittiin onneksi vähillä henkilövahingoilla: törmäyksessä loukkaantui lievästi 13 ihmistä, joista kolme on lapsia.

Lue myös: Paniikki asemalla: kaksi junaa törmäsi toisiinsa – hurjat kuvat ja videot

El Chorron tunnelista tullut Málaga-Sevilla -väliä kulkeva juna törmäsi asemalle  pysähtyneeseen toiseen junaan ja aiheutti kiskoilta suistumisen. Vauhti oli jo hidastunut, mutta silti törmäys aiheutti matkustajissa paniikkia.

- Mainos -

– Heilahdimme eteen ja taakse. Juna huojui paljon ja pysähtyi yhtäkkiä. Ihmiset olivat selvästikin hermostuneita, yksi matkustajista kuvaili.

Junien 270 matkustajaa evakuoitiin.

Yhtiö: ”Kuljettaja ajoi punaisen valon läpi”

Onnettomuuden syytä on tutkinut ADIF:n tekninen palvelu. ADIF on valtion omistama Espanjan rautateiden infrastruktuurin haltija, ja Renfe taas Suomen VR:ää vastaava Espanjan valtiollinen rautatieliikenneyhtiö.

Renfen ja ADIF:n alustavien tutkimusten mukaan toisen junan kuljettaja olisi ajanut punaisen valon läpi ja törmännyt pysäköityyn junaan.

Rautatietyöntekijöiden ammattiliitto CGT vastustaa kuitenkin väitettä, että kuljettajan tekemä inhimillinen virhe olisi onnettomuuden syynä.

Liitto: ”149-metrinen juna pysäköi 100 metrin paikalle”

Liitto syyttää turmasta Renfeä, koska yhtiö oli antanut 149 metriä pitkän kaksoisjunan pysäköidä 100 metrin yksikölle varustetulle paikalle.

Liiton mukaan sormella osoitettu veturinkuljettaja on ollut syytöksistä ”hyvin järkyttynyt”.

- Mainos -

Rautatieläisten liitto haluaa tehdä selväksi, ketkä ovat ”todellisia syyllisiä Andalusian rautatiehätätilanteeseen”.

– Tämä onnettomuus, jossa ei onneksi tullut kuolonuhreja, olisi voitu välttää, jos 149 metrin pituista kaksoisjunaa ei olisi pysäköity asemalle, johon mahtuu vain 100 metriä pitkä juna. Tästä vastuussa on vain ratkaisun tehnyt Renfen johto.

Jaa artikkeli:

Artikkelin kirjoittaja

Fuengirola.fi
Mainos
Jatka lukemista