Henry Aflecht: ”Espanjalaisille annettiin avaimet vielä reikäpäisempään menoon”

Fuengirola.fi:n kolumnissaan Henry Aflecht ihmettelee, miksi "maailman laiskimmalle kansalle" annettiin uusi korkeampi nopeusrajoitus, joka olisi ollut paljon tarpeellisempi Suomessa.

Fuengirola.fi
2 min lukuaika

Vihdoin se on totta. Periaatteessa.

Olen Suomessa vuosikymmenet autoilla ajelleena ihmetellyt, kun autokanta uusiutuu vuosi vuodelta, mutta nopeusrajoitukset pysyvät samoina. Monethan niistä on rusikoitu voimaan hiukan hevoskärryjen jälkeen. Aika harvassa ovat autot, joiden jarrutusteho olisi samaa luokkaa kuin rajoitusten voimaantulon aikaan.

Espanja päätti nyt ottaa kokeiluun AP-7-tiellä 150 kilometrin rajoituksen joillain alueilla ja tieolosuhteista riippuen. Hieno idea, mutta väärä maa.

Kuten olen jossain kirjassani todennut, tämä on kerrassaan kummallinen kansa. Olet missä tahansa hoitamassa ihan mitä asiaa tahansa, se ei hoidu ja kaikki takkuaa. Kiire ei ole minnekään. Paitsi sitten kun päästään liikenteeseen.

Espanjan liikenteen hoppu ja mielipuolisuus ei voi johtua heidän tehokkaasta ja aikaansaavasta luonteesta, vaan jostain mitä en ole vielä keksinyt. Jos ja kun he pääsevät elävänä perille ja saavat Seatin parkkiin vähän naapuriautoa töytäisten, kiire loppuu siihen. Nyt heille annettiin avaimet vielä reikäpäisempään menoon, vaikka kiire ei oikeasti ole minnekään.

Kysyn vaan kansalaisena ja yhteiskunnan jäsenenä, että kun tässä EU:ssa ollaan, minkä ihmeen takia maailman laiskimmalle kansalle annetaan rajoitus, jolle olisi käyttöä tehokkailla suomalaisilla pitkien välimatkojen maassa?

Eikö suomalaiset päättäjät voisi tutustua nykyautojen tekniikkaan ja varsinkin suomalaiseen tiekantaan, joka on pitkälti luotisuoraa Espanjaan verrattuna. Täällähän jo 120 tuntuu paikoitellen mutkissa ja mäissä joskus hullulta ylinopeudelta.

Erittäin hyvä suunta, mutta aivan väärässä maassa. Tulen sitä silti noudattamaan lappu lattiassa, koska nythän sen normaalin 40 kilsan ylityksen kera voi päästellä Portugaliin 190 lasissa. Kiitos siitä.

Jaa tämä artikkeli
Ei kommentteja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *