Ennen oli helppoa saada ihmisiä kiinni. Käveli sisään tai soitti niin aikaa riitti. Nyt kun on kaikki mahdolliset välineet yhteydenpitoon, niin vaikeaa on päästä kontaktiin haluamansa kanssa.
Puhun nyt eritoten yrityksistä enkä kavereista.
Ihmisiä ohjataan esittämään asiansa netin kautta ja puhelimella ei koskaan saa heti kiinni. ”Keskuksessa on nyt ruuhkaa, tiedättekö että voitte ottaa yhteyttä nettisivujemme kautta.”
Yksinkertaista? Siellä kuitenkin joutuu yleensä esittämään asiansa robotille, ja vastaukset ovat sen mukaisia. Jos kuitenkin asiasi on niin moniselitteinen että haluat ihmisen luurin päähän, joudut kuuntelemaan karmeaa välisoittoa minuuttitolkulla ja se näkyy sitten seuraavassa laskussa. Jätä soittopyyntö, niin soitamme takaisin. Fiksua eikö totta! Ei kuitenkaan ole tietoakaan milloin tämä vastapuhelu tulee. Minulle on tullut soitto jopa vasta monen päivän päästä, tai pari ihmistä soittaa takaisin tietämättä toisistaan.
Ongelma on kuitenkin yleensä siinä asioiden hoidon nopeudessa, pitäisi saada asiaa eteenpäin, mutta tuleekin tulppa. Yleensä monet asiat kytkeytyvät yhteen, joten koko ketju pysähtyy, vaikka siihen perkuleen robottiin.
Odottaminen, tuhannet ja tuhannet ihmiset joka tunti, joka päivä, ympäri vuoden odottavat maksullisella ajalla pääsyä hoitamaan asiansa. Aika moni euro siinäkin kilahtaa ja tililtä vilahtaa.
Ihan niin kuin sekin olisi tarkoitushakuista. Hyvä esimerkki on tuon yhden miljardeja takovan pankin toiminta. Jos ja kun haluat mennä pankkiin Raumalla puolen kilsan päähän, sinun on soitettava valtakunnalliseen keskukseen, joka antaa ajan noin viikon päähän minuutilleen Raumalle, jossa ei sitten saa nostaa edes rahojansa käteisenä. Sitä pankkikorttia kun ei hyvin monella vanhuksella edes ole. Tämä on varmaan sitten sitä kehitystä!
Vesa Uusi-Kilponen