Aurinkorannikon lähijunaliikenne on viime aikoina herättänyt runsaasti kritiikkiä. Junat ovat usein myöhässä, vaunut ovat tupaten täynnä ihmisiä ja osin tästä johtuen kalustoa hajoaa, mikä johtaa tungoksen ja myöhästymisten lisääntymiseen.
Viimein näyttää siltä, että myös Espanjan liikenneministeri Óscar Puente on ottanut valitukset kuuleviin korviinsa. Ministeri on luvannut, että junien kulkutaajuutta Málagan ja Fuengirolan välillä lisätään.
– Tavoitteemme on lyhentää C1-linjan (Málaga – Fuengirola) junien välit 20 minuutista 15 minuuttiin, tai jos mahdollista, vähempään, sanoo liikenneministeri, Óscar Puente Diario Sur-lehdessä.
Yksi ongelma junavuorojen lisäämisessä on se, että nykyisellään Málagan ja Fuengirolan välillä 30 ratakilometristä vain 19,9 kilometrillä on kaksi raideparia. Yli kymmenellä kilometrillä on siis vain yhdet raiteet. Tämä johtaa pullonkaulojen syntymiseen.
Puenten mukaan rautatieyhtiö Adif suunnittelee kaksoisraiteiden rakentamista useammalla osuudella rataa. Nykyinen raideverkosto valmistui vuonna 2011, jolloin kaksoisraiteita lisäämällä saatiin junien väli laskettua nykyiseen 20 minuuttiin.
Liikenneministeri Puente sanoo, että rautatiet ja julkinen liikenne ylipäätään ovat tärkeä osa strategiaa vähentää hiilidioksidipäästöjä liikenteessä. Toimiva junaliikenne takaa päivittäisen, turvallisen liikkumisen miljoonille ihmisille. Siksi lähijunien laatuun ja luotettavuuteen sijoitetaan paljon aikaa ja rahaa.
Teksti ja kuva: Daniel Leipijärvi
Tungokseen auttaisi niinkin helppo toimenpide kuin lisätä vaunuja…