Espanjan hallitus ja Tieliikennekomitea (CNTC) sopivat tänä perjantaina muun muassa 0,2 euron alennuksesta polttoainelitralta.
12 tunnin neuvottelujen jälkeen tehdyssä sopimuksessa sovittiin, että kuljetusalaa tuetaan yhteensä yli 1 050 miljoonalla eurolla.
Liikenneministeriön mukaan kuljetusalan ammattilaisille myönnetään 0,15 euron alennus polttoainelitralta, mikä vastaa yli 600 miljoonan euron kustannusta. Lisäksi tulee vähintään 0,05 euron alennus öljy-yhtiöiltä 30. kesäkuuta asti.
Hallituksen laskelmien mukaan kuukausittainen säästö on noin 700 euroa per dieselkäyttöinen kuorma-auto.
Lisäksi julkisista varoista myönnetään 450 miljoonaa euroa suoria tukia sekä tavara- että henkilöliikenteelle.
Tukia jaetaan 1 250 euroa / kuorma-auto, 950 euroa / linja-auto, 500 euroa / pakettiauto ja 300 euroa kevyeltä ajoneuvolta. Enimmäisraja tuille on 400 000 euroa yritystä kohden.
Polttoaineen hintojen nousu Ukrainan sodan alkamisen jälkeen, on nostanut tuotantokustannuksia myös kalastuksen, maatalouden ja karjanhoidon aloilla. Alat ovat nyt myös ryhtyneet vaatimaan ratkaisuja hallitukselta.
Tämä toistaiseksi voimassa oleva lakko on jo aiheuttanut miljoonien tappioita, erityisesti elintarviketeollisuudelle toimitus ja jakeluongelmien vuoksi.
”Hallitus on täyttänyt osansa ja liikennealan on oltava vastuullinen. Ei ole hyväksyttävää, että yhteiskunta joutuu enempää epävarmuuden kohteeksi. Komitean ja foorumin vaatimuksiin on vastattu laajalti, eikä ole mitään syitä eikä tekosyitä sille, että toimintaa ei aloiteta kokonaan uudelleen”, liikenneministeri Raquel Sánchez painotti sopimuksen synnyttyä perjantaiaamuna.
Mutta toistaiseksi 12 päivää sitten alkanut kuljettajien ammattilakko jatkuu, sillä yrittäjien ja pienkuljetusyritysten yhdistys ei ollut mukana neuvotteluissa.
Vähemmistönä olevaa Kansallista Liikenteen Puolustusfoorumia ei kutsuttu kokoukseen ja se irtautui sopimuksista.
Kansallisen Liikenteen Puolustusfoorumin puheenjohtaja Manuel Hernández varoitti jo torstaina, että hänen järjestönsä ei peruisi lakkoa sopimuksesta huolimatta, koska se ei ole CNTC:n jäsen. Yrittäjien ja pienkuljetusyritysten yhdistys haluaa neuvotella suoraan hallituksen kanssa.
Kansallisen Liikenteen Puolustusfoorumi siis ylläpitää lakkoa oman jäsenistönsä osalta ja osoittaa mieltään Madridissa liikenneministeriön edustalle ja kutsuu CNTC:tä ”painostavaksi mafiaksi”.