”Nuorena on vitsa väännettävä” totesi vanha kansa. Kuka ikinä tuon viisauden keksikin, hän tuskin mietti motocrossia sen sanoessaan. Mutta ainakin Miro Sihvosen tapauksessa juuri näin on ollut, vitsaa – ja kaasukahvaa – on väännetty lähes taaperoiästä lähtien.
Tänään Miro Sihvonen on 22-vuotias nuorimies, joka valmistautuu parhaillaan ensimmäiseen kauteensa maailman kovimmassa motocross-luokassa, MXGP:ssä.
Apupyöristä crossimopoon
Ensimmäiset crossipyörän piirrot Sihvonen teki santaan jo kolmen ja puolen vuoden iässä.
– Kipinä syttyi kun kävimme katsomassa paljon kisoja kun olin ihan taapero. Yhden kisan jälkeen aloin vaatia isältä omaa pyörää. Hän ei tietenkään heti ottanut asiaa todesta, varsinkin kun polkupyörässänikin oli silloin vielä apupyörät, Sihvonen muistelee.
– Lopulta isä sanoi, että sitten kun opin ajamaan fillarilla ilman apupyöriä, voidaan hankkia crossimopo.
Isä-Sihvonen epäilemättä odotti saavansa asian hetkeksi ns. hyllylle, mutta toisin kävi.
– Vielä saman päivän iltana, kun tulimme kotiin, sanoin isälle että ottaa apupyörät irti fillaristani, koska haluan opetella ajamaan ilman niitä. Niin tehtiin ja vielä samana iltana opin myös ajamaan ilman apupyöriä. Sen jälkeen menin vaatimaan isää pitämään sanansa, ja niin sain ensimmäisen crossimoponi, Miro Sihvonen kertaa.
Ensimmäinen menopeli oli 50-kuutioinen Yamaha PW. Niin pieni crossimopo, että jopa 3,5-vuotiaan pikkuhurjastelijan jalat ylsivät maahan. Vain vaivoin, mutta silti. Pikkusormi oli annettu lajille, ja sitten se oli menoa.
Läpi loukkaantumisten
Vuosien vieriessä kasvoivat moottorit, pyörät, ajotaidot ja menestyksen nälkä. Oman moottorikerhon sisäisten kisojen ohella Sihvonen pääsi ensimmäiseen viralliseen motocross-kisaansa Virossa 9-vuotiaana.
Nuoruuden huumassa pelollakaan ei juuri ollut sijaa, ainakaan kuskilla itsellään. Vasta iän myötä kasvaneet nopeudet alkoivat pikkuhiljaa mietityttää.
– Noin 16-17 vuoden iässä alkoi välillä miettiä myös lajin vaaroja. Se tapahtuu aina nimenomaan radan laidalta, esimerkiksi varikolta katsellessa, kun joku muu kaatuu. Ajaessa pelkoa ei tunne, silloin on vain täysin keskittynyt siihen ajamiseen.
18 ikävuoteen asti pelot pysyivät aiheettomina, mutta sen jälkeen Sihvosella on ollut loukkaantumisten suhteen enemmän epäonnea kuin kenellekään soisi.
– Vuonna 2017 minulla lähti kisassa oikea olkapää sijoiltaan. Se ei itsessään vielä ole kovin vakava vamma, mutta nykäisy oli niin raju, että samassa rytäkässä olkapäähän tuli hermovaurio. Johdin siinä vaiheessa sekä Euroopan että Saksan mestaruussarjoja, enkä halunnut luovuttaa. Niinpä yritin ajaa väkisin rikkinäisellä olkapäällä, mikä hidasti paranemista. Lopulta oli kuitenkin pakko antaa periksi.
Olkapää oli kuitenkin vasta alkua. Olkapääleikkausta odotellessa Sihvonen päätti käydä kuitenkin ajamassa yhden kisan SM- sarjaa. Ennen kisaa harjoituksissa sattui lisää.
– Kaaduin niin pahasti, että oikeasta polvesta hajosi jotakuinkin kaikki, eturistisidettä, kierukkaa ja patellajännettä myöden.
Sihvonen jatkaa sairaskertomustaan, joka alkaa kuulostaa pitkältä kuin nälkävuosi: Ensin leikattiin syksyllä 2017 oikea olkapää, sitten oikea polvi. Polvi leikattiin kuitenkin huonosti ja se piti operoida uudestaan keväällä 2018. Vuonna 2019 hajosivat vasen kyynärpää ja olkapää, ja taas oli asiaa kirurgille.
Lopulta Sihvonen asetti tavoitteekseen kuntouttaa itsensä huippukuntoon syksyyn 2019 mennessä, ja valmistautua huolellisesti keväällä 2020 alkavaan kauteen. Tuo tavoite saavutettiin ja viime vuonna kausi sujui menestyksellisesti ja ilman pahoja vammoja.
Espanjasta vauhtia
Kausi 2020 oli Sihvoselle jopa niin onnistunut, että vuoden vaihteessa ruotsalainen Honda JWR -talli ilmoitti tehneensä hänen kanssaan ajajasopimuksen MXGP-sarjaan, joka on motocrossin kuninkuusluokka, tai ”motocrossin Formula 1”, kuten Sihvonen asian kuvailee.
Kyseessä on 22-vuotiaalle kuljettajalle aivan uuden tason haaste, joten mies lähtee maltillisilla tavoitteilla.
– Hyppäsin käytännössä yhden luokan yli, joten tässä vaiheessa tavoitteeni on päästä pistesijoille ja varmistaa paikka sarjassa myös jatkoa silmällä pitäen. Olen nyt fyysisesti niin kovassa kunnossa, että siitä ei varmasti jää kiinni. Motocross on kuitenkin ennen kaikkea taitolaji, joten vauhtia pitää vielä saada lisää, Sihvonen arvioi mahdollisuuksiaan.
Ajotuntumaa ja kilpailuetua Miro Sihvonen on tottunut hakemaan Espanjasta jo toistakymmentä vuotta.
– 11-vuotiaana olin täällä ensimmäistä kertaa ja sen jälkeen ollaan käyty joka vuosi, yleensä täällä Fuengirolassa, mutta muutaman kerran myös Alicantessa. Kuukaudesta kahteen kuukautta täällä keskellä talvea enduroa ja motocrossia harjoitellen antaa todella paljon ajovarmuutta ja -tuntumaa juuri silloin kun Suomessa olosuhteet ovat kaikkein huonoimmat, Sihvonen toteaa.
Vuosien varrella Fuengirola on osoittautunut monin tavoin mieleisemmäksi harjoituspaikaksi. Yksi merkittävä syy on seitsenkertainen enduron maailmanmestari Kari Tiainen, jonka Exdreams-firma järjestää täällä enduro- ja adventure-safareita. Tiaiselta Sihvonen kertoo saaneensa apua niin kaluston kanssa kuin muutenkin.
Kuinka pitkälle tämänvuotinen Espanjan leiri nuorta hurjapäätä auttaa, se alkaa selvitä huhtikuussa kun MXGP-sarja käynnistyy. Onnea matkaan!
Kuka?
- Miro Sihvonen
- 22 vuotta
- Kotoisin Vantaalta
- Aloitti motocrossin 3,5-vuotiaana
- Edessä ensimmäinen kausi MXGP-sarjassa
Janne Leipijärvi
Miro Sihvosen kummiryhmä Vuge-enskat
Aurinkorannikolla toimii vapaamuotoinen motoristiryhmä Vuge-enskat. Ryhmään kuuluvat miehet ovat aktiivisia moottoriurheilun harrastajia, he käyvät säännöllisesti ajelemassa Kari Tiaisen johdolla.
-Miro Sihvonen oli yhdellä ajoreissulla mukana ja siinä tauolla virisi keskustelu, josko voisimme jollain tapaa olla avuksi nuorelle miehelle. Päätimme perustaa tukiryhmän, joka kerää sponssirahaa Sihvoselle. Olemme saaneet kasaan jo jokusen tonnin, lisää vielä tarvitaan, kertoo ryhmän aktiivi Jukka Rintala.
Sihvosesta ollaan tekemässä myös PlayStation -hahmo.
-Olen menossa lähiaikoina Fuengirolan kaupungintalolle juttelemaan, josko kaupunki haluaisi lähteä mukaan sponssaamaan. Miron PlayStation -hahmon kypärään voisi laittaa vaikka Vuge-enskat, Fuengirola tekstin, Rintala jatkaa.
Kuka tahansa, joka on kiinnostunut motocrossista ja nuoren lupauksen tukemisesta voi liittyä mukaan avustamaan. Jokainen kymppi on eteenpäin. Lisätietoja avustusmahdollisuuksista saa 7-kertaiselta enduron maailmanmestarilta Kari Tiaiselta. Yhteystiedot löytyvät osoitteesta exdreames.es .