Espanjassa esitetään promillerajan alentamista – rujot uhriluvut säikäyttivät

Espanjassa halutaan laskea rattijuopumuksen raja 0,5:stä 0,2:een promilleen.

Jari Peltomäki
Jari Peltomäki
4 min lukuaika
Puhallustestit muuttuvat Espanjan tieliikenteessä entistä tiukemmiksi, mikäli promillerajan alennus menee läpi.

Espanjan valtio haluaa alentaa rattijuopumuksen rajaa tieliikenteessä.

Asia nousi esille viime viikolla, kun Espanjan sisäministeri Fernando Grande-Marlaska esitti torstaina vetoomuksen parlamentaaristen menettelyjen aloittamiseksi, jotta ajoneuvon kuljettamisen veren alkoholipitoisuuden raja-arvoa voitaisiin maassa alentaa 0,5 promillesta 0,2:een (alkoholia veressä).

Ministerin mielestä ”Espanjan yhteiskunta on valmis” hyväksymään muutoksen, jolla pyritään vähentämään onnettomuuksia maan teillä.

Espanjan liikennevirasto DGT (Director General de Tráfico) on ehdottanut, että veren alkoholipitoisuuden raja-arvo lasketaan 0,2 grammaan litrassa, kun nykyinen raja on 0,5 useimmille kuljettajille (tai uloshengitysilmassa 0,25 milligrammaa litrassa).

- Mainos -

Poikkeuksen tähän muodostavat kaksi kuljettajaryhmää: ammattikuljettajat sekä ne, joilla on ollut ajokortti alle kaksi vuotta. Heidän alkoholirajansa pysyisi alhaisempana, 0,15 mg/l tai 0,3 ‰.

Suomessa promilleraja on 0,5 (tai vähintään 0,22 milligrammaa alkoholia litrassa uloshengitysilmaa). Törkeän rattijuopumuksen promilleraja Suomessa on 1,2 promillea.

Lue myös: Ratin taakse vai taksiin? Mitä Espanjan laki sanoo alkoholin vaikutuksen alaisena ajamisesta?

Liikennekuolemat syynä muutokseen

Sisäministeri perustelee muutosehdotusta tämän kesän karmeiden uhrilukujen vuoksi. Grande-Marlaska kuvasi lukuja ”teillä tapahtuneeksi kaaokseksi”.

Tänä kesänä Espanjassa liikenneonnettomuuksissa on kuollut 241 ihmistä. Yli puolessa onnettomuuksista alkoholi tai huumeet olivat syypäitä. Asiantuntijat korostavat, että pienikin määrä alkoholia – tai huumaavia aineita – veressä nostaa onnettomuusriskiä.

Lue myös: Karmea tilasto: Aurinkorannikon liikenteessä kuolee ihmisiä ennätystahtia

Tuhoisan nokkakolarin jälkiä Málagan maakunnassa elokuussa 2024: neljä ihmistä kuoli kahden auton törmäyksessä keskellä päivää.

Toisena toimenpiteenä rattijuopumusrajojen alentamisen lisäksi ministeriö esittää vapaaehtoisia kursseja menetettyjen ajokorttipisteiden palauttamiseksi. Espanjassa on käytössä pisteytysjärjestelmä ajokorteissa. Pisteitä on aluksi yleensä 12 – paitsi aloittelevilla kuskeilla sekä niillä, jotka ovat saaneet ajoluvan uudelleen, on aluksi 8 pistettä.

Jos kuski rikkoo liikennelakia, niin pisteitä vähennetään.

- Mainos -

Rattijuopumusrikkeet alkavat 500 euron sakosta ja 4 pisteen vähennyksestä ajokortista enintään 1.000 euroon ja enintään 6 pisteen menetykseen. Puhelimen käytöstä tai edes kädessä pitämisestä ajaessa rapsahtaa 200 euron sakko ja sen lisäksi menettää 6 pistettä ajokortista.

Kypärän tai muun perustavaa laatua olevan suojavarusteen (turvavyö, lastenistuin) käytön laiminlyönnistä pistemenetys on 4 ja 200 euron sakko.  Mikä tahansa laite ajoneuvossa, joka kertoo nopeustutkasta tai kamerasta tai vastaava on myös laiton. Sakko 200 euroa ja kortista pois kolme pistettä.

Lue myös: Ylen ex-pomo Kari Karjalainen menehtyi auto-onnettomuudessa Aurinkorannikolla

Espanjassa kuolonuhreja alle EU-keskiarvon

Espanjassa astui vuonna 2022 voimaan uusi liikennelaki, jonka tavoitteena oli puolittaa kuolonuhrien määrää vuoteen 2030 mennessä.

Sisäministeri Grande-Marlaska arvioi kuolonuhrien vähentyneen tasaisesti sen jälkeen, kun pisteperusteinen ajokorttijärjestelmä otettiin Espanjassa käyttöön. Nykyinen taso on 36 kuolonuhria miljoonaa asukasta kohden, kun Euroopan unionin keskiarvo on 47.

Hänen mukaansa seuraava haaste on saattaa Espanja samalle tasolle kuin Ruotsi (22 kuolonuhria miljoonaa asukasta kohden), Tanska (27) ja Saksa (34). Suomessa luku on 32.

Bulgaria (82) ja Romania (81) ovat murheellisimmat maat kuolonuhrien määrässä EU:ssa.

Lue myös: Nokkakolarissa kuollut 18-vuotias tytär oli matkalla juhlimaan vanhempiensa hopeahääpäivää Málagassa

Suomalainen voi ajaa Espanjassa suomalaisella ajokortilla. Lain mukaan Euroopan unionin maissa myönnetty, EU-normien mukainen ajokortti on pätevä Espanjassa. Ulkomaisessa rekisterissä olevalla autolla voi ajaa Espanjassa enintään kuusi kuukautta. Autossa on oltava vakiovarusteina vararengas ja sen asennusvälineet, kaksi varoituskolmiota ja heijastava liivi.

- Mainos -

Jaa tämä artikkeli
1 kommentti
  • Mitä hyötyä tuosta olisi, koska ei nykyistäkään tasoa valvota. Jollekulle poliitikolle sulka hattuun, tai höyhen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *