Viimeisten kuukausien aikana Aurinkorannikko on ollut suomalaisen median otsikoissa lähes viikoittain. Iltapäivä- ja juorulehdet ovat antaneet meidän kurkistaa julkkisten loma-asuntoihin, bileisiin ja bisneksiin. Olemme saaneet myös raportteja asuntomarkkinoista, luonnonilmiöistä ja kauppojen tyhjistä hyllyistä. Hienoa, että saamme elää näinkin mediaseksikkäässä ympäristössä. Medialukutaito kunniaan!
Lakot ovat osa demokraattisen yhteiskunnan painostuskeinoja ja niillä on varmasti paikkansa modernissa yhteiskuntajärjestelmässä. Mutta, viime viikolla kuljetuslakko alkoi ärsyttää minua. Matkani La Cañada –ostarilta Nueva Andaluciaan kesti toista tuntia, sillä kilometrien pituinen torviaan huudattava rekkajono mateli kahta kymppiä moottoritiellä. Siinä alkoi jo tunnistaa eri rekkamerkkien epäsointuisat äänitorvet ja vieläkin epäsointuisammat tööttäykset.
La Cañada –ostarin Leroy Merlin on lempirautakauppani. Sieltä löydän yleensä kaiken tarvitsemani ja heti. Calima–hiekkamyrskyn jälkeen suuntasin taas sinne. Minua ja satoja muita painepesuriostajia odotti epätodellinen näky. Hyllyt ammottivat tyhjyyttä. Pesureiden toimitusvaikeudet, kuljetuslakko ja hiekkamyrsky ovat onneton yhtälö. Muiden pettyneiden asiakkaiden kanssa siirryimme toiselle osastolle hakemaan valkoista ulkomaalia. Ehkä tänä päivänä tuokin tuoteartikkeli on loppunut.
Koronauutisointi on loppunut. Ainakin, jos tutkii suomalaista mediaa. Putinin maailmanvalloitus ja Ukrainan sota ovat tukahduttaneet tämän pandemian. Tämä uutuuslääke hieman ihmetyttää minua. Espanjassa sota on kiihdyttänyt inflaatiota ja nostanut kuluttajahintoja lähes 10 %:lla.
Diesel-polttoaine on bensiiniä kalliimpaa. Onneksi meillä ei ole dieselveroa ja nyt Espanjan hallitus lupaa 20 centin alennuksen polttoaineisiin. Se on hyvä ja pieni lohtu meille moninaisen mediasodan ympärillä pyöriville pienille ihmisille.