Baronan palvelukeskuksessa on ilo tehdä IT-alan asiakaspalvelua

Fuengirolan keskustassa sijaitsevan Baronan palvelukeskuksen moderneissa toimistotiloissa työskentelee jo 300 myynnin, IT-alan ja asiakaspalvelun työntekijää. Joukossa on monen ikäisiä ja monenlaisissa elämäntilanteissa olevia henkilöitä sekä tilaa myös uusille baronalaisille.

Yksi palvelukeskuksen työntekijöistä on viime syksynä Fuengirolaan suunnannut Elke, joka on ennättänyt tehdä pitkän uran IT-alalla jo Suomessa.

-Halusin pysäyttää oravanpyörän, jonka koin pyörivän Suomessa vähän liian lujaa, mutta myös oppia ammatillisesti uutta ja tutustua uusiin ihmisiin Espanjan auringon alla. Muutto tänne on ollut itselleni kaikilta osin erittäin positiivinen kulttuurishokki, Elke kertoo.

Hän suosittelee Baronan palvelukeskuksessa työskentelyä kaikille ja kaikenikäisille, sillä tarjolla on hyviä mahdollisuuksia niin aloitteleville kuin pitkänkin linjan ICT-asiantuntijoille.

- Mainos -

-Korostaisin sitä, että myös aikuisiällä voi mainiosti vaihtaa alaa tai maisemaa. Työ palvelukeskuksessa voi toimia hyvänä starttina myös niiden uralle, jotka hakevat esimerkiksi uudelleenkoulutuksen kautta IT-alan hommiin. Itselleni työ täällä on ollut hieno mahdollisuus katsella työelämää ja elämää yleisestikin vähän hiekkalaatikon ulkopuolelta, Elke toteaa.

 

Työ etätuessa haastaa ja motivoi

Elke työskentelee Fujitsun etätuessa eli tuttavallisemmin service deskissä, jossa hän auttaa Fujitsun Suomessa olevia loppuasiakkaita. Työ tarjoaa Elken mukaan sopivasti haasteita, vaikkei edellytäkään niin laajaa verkkojen ja palvelimien hallintaa kuin moni muu työtehtävä IT-alalla.

-Vaikka olenkin itse siirtynyt aikoinaan suoraan koulupenkiltä IT-alan asiantuntijaksi, monelle service desk toimii ensimmäisenä askeleena tietotekniikan maailmaan. Hommaan on mahdollista päästä vähäiselläkin kokemuksella nopeasti kiinni ja se tarjoaa hyvän pohjan etenemistä ajatellen, Elke kertoo.

Tiimillä on käytössä bonuspalkkiojärjestelmä. Työstä saatavat bonukset määräytyvät osittain sen mukaan, kuinka paljon töitä tekee ja osittain vastaanotetun asiakaspalautteen perusteella.

-Tässä työssä sillä, kuinka hyvää palvelua pystyt antamaan asiakkaille puhelimessa, on konkreettisesti merkitystä ja se kyllä motivoi pistämään parastaan, Elke huomauttaa.

 

- Mainos -

Päivän päätteeksi jää aikaa palautumiselle

Työelämässä pitkälti kokeilun kautta edennyt ja paljon uransa varrella kokemaan ehtinyt Elke on työskennellyt Fujitsulla jo aiemmin Suomessa asuessaan.

-Kun heillä tekemäni asiakkuus aikoinaan päättyi, manifestoin jo tuolloin ajatuksen, että tulevaisuudessa työni voisi olla sijoittua ulkomaille. Opiskelin välissä sosiaalialaa vaativan ICT-alan työn ohessa, mutta yhdistelmän käytyä kuormittavaksi ajatus ulkomaille lähdöstä heräsi kesäloman aikana uudelleen, Elke kertoo.

Elkellä on kokemusta myös työllistämispalveluissa työskentelystä ja Barona oli hänelle sitä kautta tuttu. Kun Baronalta ehdotettiin työtä Fuengirolan palvelukeskuksessa, hän kieltäytyi alkuun sen takia, että ajatteli alueella olevan liikaa suomalaisia. Viikon kuluessa mieli oli kuitenkin muuttunut eikä Elke ole ratkaisuaan katunut.

-Aiemmassa työssäni piti koko ajan pari askelta edellä ja työasiat jäivät helposti pyörimään mieleen vielä työpäivän jälkeenkin. Täällä Fuengirolan palvelukeskuksessa työt tapahtuvat pääosin konttorilla ja työpäivä päättyy tyypillisesti kolmelta työajan loppuessa. Aikaa jää sen jälkeen hyvin harrastuksille ja työstä palautumiselle, Elke iloitsee.

 

Työyhteisö tukee työssä ja sen ulkopuolella

Barona on Fuengirolan kaupungin jälkeen toiseksi suurin työnantaja, jolla on Elken mukaan ”hyvät säännöt, joiden puitteissa toimia eikä mitään päättömyyksiä”. Yhteisöllisyyden hän kokee olevan Baronan palvelukeskuksessa työskentelevien kesken vahva – yhdessä päästään yli haastavistakin tilanteista.

- Mainos -
Baronan palvelukeskuksessa ilmapiiri on Elken mukaan aidosti yhteisöllinen.

-Työyhteisön tarjoama tuki on ollut mieletön ja tiimissämme on loistavat esihenkilöt. En muista koskaan 40-vuotisen työurani aikana saaneeni yhtä hyvää perehdytystä kuin mitä täällä aloittaessani sain. Itseopiskelua varten saa hyvät ohjeet ja lisäksi täällä on sellainen meininki, että se joka asiasta tietää, kertoo sen muillekin. Myös se helpottaa työn oppimista, Elke huomauttaa.

Vaikka työarki pyöriikin pitkälti oman tiimin ympärillä, luontevia kohtaamisia myös muiden tiimien jäsenten kanssa syntyy ruokatauoilla ja vapaa-ajalla. Barona järjestää palvelukeskuksen työntekijöille säännöllisesti myös BaroVire-virkistystoimintaa ja Baronan henkilöstökortilla saa alennuksia alueen kuntosaleilta ja muista palveluista.

-Työyhteisöstä saa kokonaisvaltaisen tuen myös työajan ulkopuolella ja täällä on paljon vapaaehtoista toimintaa työkavereiden kanssa. Toimintaan ei tietenkään ole pakko osallistua, jos ei huvita, mutta Baronalla on hyvin hoidettu se asia, ettei oloaan tarvitse tuntea yksinäiseksi, Elke kiittelee.

 

Jaa artikkeli:

Artikkelin kirjoittaja

Laura Helander
Mainos
Jatka lukemista