Espanjan Aurinkorannikolla tapahtuu nyt paljon asioita liikenteen suhteen – vihdoinkin, moni alueen asukas syystäkin huomauttaa.
Heinäkuussa Málagassa pidettiin historialliseksi luonnehdittu kokous, missä Espanjan keskushallinto viimeinkin otti Andalusian vaatimukset rannikkoradasta tosissaan.
Isossa ja näyttävässä kokoontumisessa Espanjan hallitus, Andalusian maakuntahallinto sekä alueen kaupunginjohtajat sopivat aloittavansa välittömästi selvitykset Aurinkorannikon rannikkoradan toteuttamiseksi.
Radan ulottamista Fuengirolasta Marbellaan ja Esteponaan saakka on väänetty rannikolla jo kymmeniä vuosia.
Lue myös: Ratahanke nytkähti eteenpäin – historiallinen sopimus Aurinkorannikon junasta syntyi
Paluumatkat 24 tunnin sisällä olisivat ilmaisia
Kokouksessa käsiteltiin myös muita liikkumiseen liittyviä kysymyksiä, ja pian sen jälkeen Espanjan liikenneministeriön valtiosihteeri José Antonio Santano suostui ”tutkimaan” tiemaksualennuksia AP-7-maksumoottoritien säännöllisille käyttäjille.
Muualla Espanjassa on jo käytössä jo malli, jota voitaisiin suhteellisen vaivattomasti noudattaa myös Aurinkorannikolla. Maksumoottoritie AP-7 halkoo Aurinkorannikkoa ylempänä kuin ilmainen, ruuhkainen ja suorastaan vaarallinen rantatie A-7.
Mediatietojen mukaan Espanjan hallituksella on jo etenemissuunnitelma tietullialennusten toteuttamiselle.
Málagassa voitaisiin kopioida malli, joka on käytössä Pohjois-Espanjassa, Galician tärkeimmät kaupungit yhdistävällä AP-9-moottoritiellä. Siellä moottoritietä säännöllisesti työ- tai koulumatkoihinsa käyttävät autoilijat ovat oikeutettuja 50 prosentin alennukseen.
Alennus on toteutettu niin, että paluumatkat enintään 24 tunnin sisällä ovat ilmaisia. Paluumatkan on oltava sama kuin menomatka. Se on voimassa viikon jokaisena päivänä.
Sama systeemi toimisi Aurinkorannikolla. Vain työntekijät ja opiskelijat, jotka joutuvat käyttämään AP-7:ää joka päivä mennäkseen työpaikalleen tai opiskellakseen, ovat oikeutettuja tukeen. Näin ollen vaikkapa suomalaiset turistit eivätkä satunnaiset, vapaa-ajan tai viikonlopun käyttäjät eivät olisi oikeutettuja alennukseen.
Lue myös: Vain Andalusiassa tietullit pysyvät – Portugali vapauttaa tiensä maksuista
Alennus vaatii automaattisen Via-T-laitteen
Hyötyäkseen järjestelmästä tavallisten käyttäjien on rekisteröidyttävä sähköiseen tietullijärjestelmään, joka tunnetaan paremmin nimellä Via-T. Sen voi saada ilmaiseksi muutamilta operaattoreilta tai pientä vuosimaksua vastaan.
Via-T-laitteen avulla kuljettajat voivat ajaa tietullialueen läpi tähän tarkoitukseen varatulla puomilla. Matka veloitetaan käyttäjän tililtä, mikä säästää aikaa ja rahaa eikä ajoneuvoa tarvitse pysäyttää käteisellä tai kortilla maksamista varten.
Käytännössä alennussysteemi toimisi näin: käyttäjä maksaisi menomatkan – esimerkiksi aamun työmatkan – kun taas saman päivän paluumatka kotiin olisi maksuton. Ministeriö korvaisi tuon 50 prosentin alennuksen valtion myöntämistä varoista AP-7-tietä operoivalle yksityiselle yritykselle.
Yhdensuuntainen ajo esimeriksi Málagasta Marbellaan maksaa kesän korkeasesongin aikaan peräti 8,60 euroa ja talvella 5,25 euroa.
Lue myös: Näin paljon maksaa moottoritiellä ajaminen Aurinkorannikolla kesällä
Alicantessa AP-7 muuttui maksuttomaksi
Tietullialennusten toteutumisen aikataulusta Espanjan Aurinkorannikolla ei ole vielä tarkkaa tietoa. Ensin keskushallinnon on päästävä sopimukseen AP-7:n tietullioperaattorin Ausolin kanssa.
Muutos on kuitenkin mahdollistaa toteuttaa ja ottaa käyttöön nopeastikin, jahka kaikki osapuolet sen hyväksyvät.
Aurinkorannikolla on hämmästelty Espanjan keskushallinnon päätöstä poistaa AP-7-tietullit Alicanten kehätieltä lokakuuhun asti, mutta tilanne pohjoisempana Costa Blancalla on erilainen kuin Málagan maakunnassa.
Alicanten osuudesta ei makseta kenellekään franchising-haltijalle, koska moottoritie on jo valtion omistuksessa sen jälkeen, kun se otettiin haltuun konkurssin vuoksi.
Sitä vastoin Aurinkorannikon AP-7 on yksityisesti hallinnoitu, mikä tarkoittaa, että kaikista tiemaksualennuksista on neuvoteltava operaattorin kanssa.