Aivot tarvitsevat myös punttisalitreeniä

Elämme tällä hetkellä maailmassa, jossa aistimme tuottavat valtavan määrän informaatiota aivojemme käsiteltäväksi päivän aikana. Ihmisen aivot ja niiden tiedonkäsittelyn kapasiteetti ei ole muuttunut viimeiseen 40.000 vuoteen ja siksi aivoillamme ei yksinkertaisesti ole mahdollisuuksia käsitellä kaikkea tuota tietotulvaa. Ja oikeastaan eihän ihminen tarvitse päivittäisessä elämässä kaikkea tietoa, mitä olisi saatavilla. Mutta toisaalta jokainen ihminen voi itse vaikuttaa siihen, miten paljon tietoa pystyy käsittelemään, koska aivot ovat kuin lihas ja samoin kuin lihas ne kehittyvät treenaamalla.

Aivojen punttisali on jokaisella lähempänä kuin osaisi arvatakaan. Jo pelkästään meitä koukuttavasta ruutuajasta vähentäminen, ja sen ajan käyttäminen niinkin yksinkertaiseen asiaan kuin haaveiluun, parantaa aivojen tiedonkäsittelykapasiteettia. Aivan samoin kuin lihaskunnon kehittäminen, myöskään aivojen kehittäminen ei katso ikää. On siis aivan turha väittää, että vanha koira ei opi uusia temppuja. Jokainen oppii, jos on halua oppia. Myös elämän laadun näkökulmasta aivojen kehittäminen hyödyttää kaikkia ikään katsomatta.

Hyvin pitkään on ajateltu, että älykkyys olisi synnynnäistä. Viimeaikaisten tutkimusten perusteella myös älykkyys kehittyy aivoja ja ajattelua kehittämällä. Parhaiten ajattelua kehittää opiskelu ja uusien asioiden oppiminen. Älykkyydessä on kysymys kyvystä ratkaista ongelmia, oppia kokemastaan ja ajatella abstraktisti. Opiskelu haastaa juuri näitä mielen prosesseja ja siten opiskelun kautta on mahdollista kehittää omaa älykkyyttään. Opiskelemalla oppii myös ymmärtämään asioiden välisiä yhteyksiä ja opitun tiedon välisiä yhteyksiä aikaisempiin elämän kokemuksiin. Ja näin lopuksi, avink avink, Aurinkorannikolla erinomainen aivojen punttisali löytyy tietenkin Sofia-opistolta.

Jaa artikkeli:

Artikkelin kirjoittaja

Sari Savolainen
Kirjoittaja on Sofia-opiston toiminnanjohtaja.
Mainos
Jatka lukemista
Sää
Mainos
Viikon kysymys

Mikä kesässä on parasta?

Katso tulokset

Loading ... Loading ...