Lukuaika: Plaza Mayor – 20 vuotta ostosten hurmaa

Plaza Mayor – 20 vuotta ostosten hurmaa

Málagan Plaza Mayor kauppakeskus täytti huhtikuussa 20 vuotta. Kauppa käy ja kannattaa edelleen.

Janne Leipijärvi
Janne Leipijärvi
2 min lukuaika
Plaza Mayor.

Kaksikymmenvuotisen historiansa aikana Plaza Mayor on vakiinnuttanut paikkansa Málagan alueen ostoskansan maamerkkinä. Lentokentän läheisyyteen avattu ulkoilmakauppakeskus on osoittanut, että menestyvän ostoskeskittymän ei tarvitse olla keskellä kaupunkia tai rakentua jonkun suuren liikkeen kylkeen.

Sen lisäksi että kyseessä on ulkoilmakeskus, on Plaza Mayorin toinen merkittävä ominaisuus sen tarjoama laaja vapaa-ajan tarjonta. Punttisalilla, syömässä, keilaamassa, elokuvissa ja baarissa voi käydä samalla reissulla.

Jatkuvaa kasvua

Kun Plaza Mayor avattiin 19. huhtikuuta vuonna 2002, oli sen menestymisen suhteen monia epäilijöitä. Suurimpana kysymysmerkkinä pidettiin sen sijaintina ”keskellä ei mitään”.

Toisin kuitenkin kävi. Ihmiset oppivat helposti suuntaamaan keskustan ulkopuolelle, eikä vähiten sen vuoksi, että kauppakeskus tarjosi puitteet vaikka koko perheen yhteiselle vapaapäivän vietolle.

- Mainos -

Kahdenkymmenen vuoden aikana alue on myös muuttunut, kasvanut ja kehittynyt. Kun Plaza Mayor avattiin, toivoivat johtajat sen keräävän kuusi miljoonaa kävijää vuosittain. Viime vuonna ostoskeskuksessa kävi 12 miljoonaa ihmistä, liikevaihto oli 144 miljoonaa euroa, ja alueen yritykset työllistivät noin kaksi tuhatta henkeä. Ja kannattaa muistaa, että viime vuosi oli pahoin pandemian kurittama.

Kävijämäärän kasvu johtuu tietysti isolta osalta siitä, että Plaza Mayor on kasvanut ja uudistunut voimakkaasti. Ostosaluetta laajennettiin vuonna 2008, junaradan puoleinen alue kohennettiin tuoreeseen ilmeeseen vuonna 2018 ja vuonna 2019 avattiin uusi gourmet-piha. Viimeisimpänä isona uudistuksena vuonna 2020 avattiin kokonaan uusi alue, merkkiliikkeisiin keskittyvä McArthurGlen Designer Outlet.

Kehitys jatkuu

Nykyisellään Plaza Mayorilla on 125 liikettä ja ravintolaa. Jotkut niistä, kuten esimerkiksi Nike, McDonalds ja Yelmo viihdekompleksi, ovat olleet mukana alusta asti.

Vaikka menestys on ollut vakaasti kasvavaa, ei kauppakeskuksen johdossa suunnitella laakereilla lepäämistä. Sen sijaan uusia visioita seuraavista kasvun askelista on luotu useampia.

Yhtenä vaihtoehtona suunnittelupöydällä on pyöritelty ajatusta nykyisen ulkoparkkipaikan korvaaminen liiketiloilla. Sitä, kuten muitakaan suunnitelmia, ei kuitenkaan ole vielä lyöty lukkoon.

Lähde: Sur

Jaa tämä artikkeli
Jätä kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *