Pimeys, viima ja oravanpyörä sai minut monien muiden tavoin muuttamaan Espanjan Aurinkorannikolle viisi vuotta sitten.
Kiihkeä työelämä Helsingin mainos- ja kulttuuripiireissä alkoi vaatia verojaan. Mainostoimistoyrittäjänä olin kovaa vauhtia ajamassa itseäni loppuun.
Olen elänyt aina aikakausittain. Muuttaessani Costa del Solille yksi aikakausi sulkeutui. Olin tehnyt lähes kaksikymmentä vuotta töitä toimialalla, josta en nuoruudessani tiennyt mitään.
Digitaalinen viestintä ja cross-media marketing olivat tuiki tuntemattomia käsitteitä minulle Keski-Suomesta kotoisin olevalle haaveilijalle.
Olen kasvanut yrittäjämyönteisessä ilmapiirissä. Liiketoimintamallien kehittely ja yrittäjyys on aina ollut lähellä minua. 10 vuotiaana pidin jo omaa kiertävää kioskia.
Nyt kiinteistövälitysyrittäjänä Espanjassa saan tarjota palvelukokonaisuutta, jossa yhdistyy substanssituntemus sekä asiakkaiden tarpeiden aito tunnistaminen. Tunnen olevani omalla alueellani. Yrittäjänä tietenkin.
Usein asiakkaana en ole saanut sellaista palvelua, jota olen halunnut. Minulle on tarjottu tuotteita tai palveluita, joista en ole ollut lainkaan kiinnostunut. Nämä asiat pohjustivat minua aloittamaan oman liiketoimintaani omilla ehdoillani.
Uskon olevani asiakkailleni heidän toiveittensa realistinen peili. Pyrin pääsemään asiakkaitteni ajatusmalliin ja elämäntapaan mahdollisimman syvälle. Mainostoimistomaailma ja sen lukuisat työkalut ovat auttaneet minua ymmärtämään asiakkaitteni tarpeita entistä paremmin.
Olen niitä uuden sukupolven aurinkorannikkolaisia, joilla on työuraa jäljellä vielä 20 vuotta. Alue on muuttunut monella tavoin. Ikärakenne on nuorentunut ja etätyö mahdollistaa vaativienkin töiden tekemisen Suomen rajojen ulkopuolella.
Samalla alueella tarjottavien palveluiden laatu on kasvanut. Uskon, että tulevat vuodet tuovat joukoittain uusia, laatutietoisia asiakkaita meille kaikille niin Suomesta kuin koko Euroopasta. Enää ei riitä, että osaa auttavasti espanjaa tai kertoa, että kaikki Espanjassa on halvempaa.
Asiakkaittemme vaatimustaso on kasvanut ja meidän kaikkien yrittäjien on pysyttävä vastaamaan siihen. Kielitaidon ohella oma tietotaitomme ja kansainvälisten asiakkaiden kulttuurin tuntemus ovat elinehto täällä Espanjassa pärjäämiselle.
Ottakaamme se haaste avoimin mielin vastaan!
Markus Aho