Kyseessä on Espanjan valtion pari vuotta sitten lanseeraama kampanja, jonka tarkoitus on lievittää inflaatiosta kärsivien espanjalaisten työmatkaliikennettä ja liikkumista muutoinkin. Edulliset liput ovat silti myös satunnaisempien käyttäjien ja turistienkin hyödynnettävissä.
Käytännössä matkustajan pitää hankkia junalippu, joka on voimassa neljä kuukautta. Lippu on periaatteessa ilmainen, mutta sen saamiseksi pitää maksaa lähiliikenteessä 10 euron panttimaksu. Lipulla saa matkustaa neljän kuukauden aikana niin paljon kuin haluaa.
Málagan ja Fuengirolan välinen junayhteys on nimenomaan lähijuna (Cercanía).
Jos neljän kuukauden aikana matkustaa vähintään 16 kertaa, katsotaan henkilö junaa säännöllisesti tarvitsevaksi, jolloin 10 euron panttimaksu palautetaan jälkikäteen. Jos matkoja kertyy vähemmän, ei panttimaksua palauteta.
Kalleimmillaankin siis junia saa käyttää neljän kuukauden ajan vapaasti kymmenellä eurolla.
Media Distancia -matkoilla panttimaksu on 20 euroa.
Renfen ilmaisia junalippuja on tarjolla neljän kuukauden jaksoiksi kerrallaan, ja jokaiselle ajanjaksolle vaaditaan uusi kausikortti. Vuoden 2024 viimeinen jakso alkoi 1.9. ja kestää 31. joulukuuta saakka.
Uusia ilmaislippuja voi hankkia koko neljän kuukauden ajan.
Tällä hetkellä ei ole olemassa päätöstä ilmaislippujen jatkamisesta ensi vuoden puolella, joten kampanja saattaa päättyä tämän vuoden loppuun. Toisaalta on myös mahdollista että hallitus päättää jatkaa kampanjaa, mutta se selviää vasta lähempänä vuodenvaihdetta.
Netin kautta helpoiten
Kausilippujen ostamisen nopeuttamiseksi ja turhan odottamisen välttämiseksi Renfe suosittelee kausikorttien ostamista Renfe Cercanías -sovelluksen kautta tai Media Distancian ja Avantin kausilippujen tapauksessa www.renfe.com -sivuston kautta.
Toki lipun saa lunastettua myös Renfen asemien lipunmyyntipisteistä ja lippuautomaateista.
Näin ostat lipun älypuhelimen sovelluksella
Jos lipun haluaa älypuhelimeen, kännykkään pitää ladata ensin Renfe Cercanías -sovellus.
Sovellus on siitäkin näppärä, että sieltä voi tarkistaa esimerkiksi junien aikataulut sekä matkan kestot ja muut hyödylliset tiedot. Sovellus toimii myös englanniksi.
Sovelluksen valikosta valitaan Comprar billetes tai englanniksi Buy tickets, minkä jälkeen sovellus pyytää merkitsemään lähtö- ja kohdeaseman. Ei ole väliä, mitkä asemat siihen valitaan, sillä lippua voi käyttää minkä tahansa asemien välisiin matkoihin.
Seuraavaksi sovellus pyytää valitsemaan lipputyypin. Vaihtoehdoista valitaan Abono Recurrente, joka englanninkielisessä versiossa on muodossa Ab. Recurrente. 10 euron panttihinta ilmestyy näkyviin.
Seuraavalla sivulla sovellus pyytää lisäämään passin numeron tai NIE-numeron. Numeron syötettyään pääsee jatkamaan maksuvaiheeseen eli pagar tai pay. Sovellus pyytää syöttämään luottokortin tiedot.
Ostettu lippu ja sen QR-koodi tallentuu omiin lippuihin: Mis Billetes tai englanniksi My tickets. Se sijaitsee samaisen Comprar billetes / Buy tickets -välilehden alla, mistä lippuja voi ostaa.
QR-koodi tulee leimata asemalla aina ennen matkaa ja sen jälkeen, jotta matkat rekisteröityvät lipulle.
QR-koodin saa leimattua asemien porteilla olevissa QR-koodin lukijoissa. Näitä QR-lukijoita ei sijaitse jokaisen sisäänmenoportin kohdalla, vaan yleensä vain muutamassa. QR-lukijan tunnistaa punaisesta valosta, ja se sijaitsee varsinaisen lipunleimausalustan alapuolella.
Joillain pienemmillä asemilla koodin lukijoita ei ole lainkaan, tällöin voi vain nousta junaan ja leimata koodin poistuessaan.
Näin ostat lipun automaatista
Lipun ostaminen lippuautomaatista on suhteellisen vaivatonta.
Ensin pitää valita lipputyyppi Seleccione su billete tai englanniksi Select ticket. Valitse Abono Recurrente (eli jatkuva tilaus).
Jos sinulla on jo olemassa joko muovinen, omalla kuvalla varustettu tai paperinen Renfe & tú -lippu, johon haluat ladata lipun, on kortti syötettävä näytön vieressä olevaan lukijaan.
Sitten näyttö kertoo, milloin on lipun ensimmäinen voimassaolopäivä. Tämän jälkeen näytölle pitää syöttää joko passin numero tai NIE-numero ja painettava vihreää nappia. Seuraavalla sivulla ovat näkyvillä lipun tiedot, ja ne tulee vahvistaa painamalla punaista confirmar /confirm -painiketta.
Lopuksi valitaan maksutapa: joko pankkikortti tai käteinen. Maksun jälkeen kortti on ladattu ja toiminnassa.
Hankkipa lipun mobiilisovellukseen tai fyysisenä, pantin palauttaminen käy helpoiten, jos ostos on maksettu kortilla. Tällöin raha palautetaan suoraan tilille. Käteisellä maksettaessa maksu joudutaan palauttamaan manuaalisesti. Silloin pitää kääntyä Renfen palvelupisteen puoleen.
Jos matkojen minimimäärä ei täyty, panttia ei palauteta.
Vielä voit hankkia Aurinkorannikon junaliikenteeseen ilmaislipun – näin se käy ja sovellus toimii myös englanniksi.
Tuota kohtaa en löydä, eli mistä saa englannin kielisen version tai kielen” vaihdon”
Moi, kysyin asiaa Renfeltä sähköpostilla ”miten voin vaihtaa Renfe sovelluksen kielen englanniksi” ja sain vastauksen joka ei auttanut ainakaan minua:
From: Jarski
Sent: 21 October 2024 23:56
To: infoapps@renfe.es
Subject: How to change Renfe app language to english or finnish
Hi,
I have an Android phone Samsung S24. Its language of use is Finnish. I have downloaded the Renfe App to it and the language of the app is Spanish. How can I get the Renfe app language either English or Finnish.
Vastaus Renfeltä
From: Renfe Infoapps
Sent: 22 October 2024 05:07
To: “Jarski”
Subject: Re: How to change Renfe app language to english or finnish
Greetings “Jarski”,
You may change the language by navigating to the installation folder where you have installed the Renfe app and there you can change the preffered language.
Atentamente,