Tänään vietetään kerskakulutuksen korskeinta ilmentymää Black Fridayta.
Ympäri maailman kansa hakeutuu kauppakeskuksiin ja nettikauppoihin silmät kiiluen. Nyt saa tavaraa halvalla!
Ja niin sitä saakin. Black Friday tarjoukset ovat parhaimmillaan huimia. Jos kansalaisella on tarve tietynlaiselle televisiolle, sen voi tänään saada kolmanneksella siitä, mitä siitä piti maksaa eilen tai mikä sen hinta on kahden viikon päästä. Helposti sieltä kaupasta tarttuu mukaan myös sellaista aletuotetta, jota ei ihan välttämättä tarvitsekaan. Silloin voi miettiä, oliko telkkari sittenkään niin erityisen edullinen.
Onko tällaisissa Black Friday -tyyppisissä megatarjouksissa kauppiaan kannalta mitään järkeä? Totta kai on, kauppa se on mikä kannattaa, eikä menestyvä kauppaketju myy tappiolla mitään. Tarjoustuotteet ovat tarkkaan harkittuja ja niiden katteet on laskettu jo vuosi aiemmin tehtyyn budjettiin.
Oma kysymyksensä on kulutushysteriaa luovan markkinoinnin vastuullisuus. Kauppa tarvitsee myyntinsä tueksi alennuskampanjoita ja muuta markkinointia, se on luonnollista. Black Fridayn ympärille rakennettu irvokas kulutusjuhla on ihmisoikeuksien ja luonnon kuormituksen kannalta arveluttavaa.
Sen ihmeemmin moralisoimatta, voidaan faktana todeta, että tänään myydään järjetön määrä lapsi/orjatyövoimalla tuotettua tavaraa, jonka valmistuksessa ekologisia seikkoja ei ole huomioitu lainkaan.
Ja tämä vain siksi, että ihmisten mielessä on jokin outo ostohype. Tuo hype ei ole tarvelähtöinen.
Pääkirjoitus