Ruotsalainen huonekalujätti Ikea on onnistunut kasvattamaan kävijämääriään Málagan maakunnassa Espanjan Aurinkorannikolla. Hyvällä paikalla Málagan lentokentän läheisyydessä sijaitseva tavaratalo houkutteli viime vuonna 2024 sinikeltaiseen rakennukseensa yli kolme miljoonaa asiakasta.
Ikean mukaan 16 toimintavuotensa aikana Málagan Ikeassa on vieraillut yli 50 miljoonaa kävijää. Heistä 82 prosenttia on tullut maakunnan sisältä, mutta asiakkaita saapuu myös Granadasta, Córdobasta ja Jaénista, unohtamatta kansainvälistä asiakaskuntaa.
Myös monet suomalaiset tykkäävät käydä Ikeassa shoppailemassa – ja syömässä skandinaavista ruokaa.
Jos tarkastellaan myyntilukuja, yksi tuote nousee selvästi muiden yläpuolelle. Málagan myydyin tuote viime vuonna maksaa alle euron. Kyseessä on Murvel-kenkäteline, josta on tullut málagalaisten suosikki.
Jos kotonasi on enemmän kenkiä kuin säilytystilaa, Murvel auttaa, sillä sen avulla kengät voi säilyttää pystysuunnassa. Se on helppo tapa säästää tilaa ja pitää kengät järjestyksessä.
Hinta on edullinen: vain 0,99 euroa kappaleelta.
Henkarit ja lautaset myös suosittuja
Málagan Ikean hittituotteisiin kuuluu myös muita tuttuja esineitä, kuten sininen Frakta-kassi, jota on myyty lähes 1,5 miljoonaa kappaletta. Pienen Frakta-kassin hinta on 0,60 euroa, ja isomman version saa 0,75 eurolla.
Toinen suosittu tuote on Bumerang-puuhenkarit, jotka maksavat 4,99 euroa (8 kappaleen paketti).
Lisäksi Oftast-lautaset, joita on myyty maailmanlaajuisestiyli miljoona kappaletta, ovat vakiinnuttaneet paikkansa monien kotien arjessa Aurinkorannikollakin. Lautasia on saatavilla eri malleina – syvä, matala, kulho ja tarjoiluvati – eikä yksikään niistä maksa yli 0,99 euroa kappaleelta.
Suomessa muuten myös Frakta-kassi on suosituin Ikea-tuote. Muita piensisustuksen kestosuosikkeja Suomen tavarataloissa ovat Omtänksam-kenkälusikka, 365+-paistinpannu, Istad-nimiset uudelleensuljettavat pussit sekä Oftast-astiasarja.
Lihapullat maistuvat
Ikea Málaga ei ole valloittanut paikallisia vain huonekaluilla, vaan myös ruokatarjonta on ollut menestys. Vuosien ajan myydyin ruoka-annos on ollut perinteiset ruotsalaiset lihapullat.
Tavallisten lihapullien rinnalle on tullut myös kasvipohjainen versio, joka on otettu erittäin hyvin vastaan etenkin niiden keskuudessa, jotka etsivät ekologisempia ja terveellisempiä vaihtoehtoja.