Espanjan moottoriteillä ja kaksikaistaisilla teillä käytettävät varoituskolmiot, joilla varoitetaan kuljettajia onnettomuudesta tai ajoneuvon rikkoutumisesta, jäävät historiaan 1. tammikuuta ensi vuodesta alkaen.
Vuoden 2026 alusta lähtien varoituskolmioita ei enää käytetä moottoriteillä ja kaksikaistaisilla teillä. Syynä on liikenneturvallisuus.
DGT:n (Espanjan liikenneviraston) määräysten mukaan varoituskolmioita asettaessa kuljettajan on käveltävä tien reunassa muiden suurilla nopeuksilla kulkevien ajoneuvojen vieressä sijoittaakseen varoitusmerkit riittävän etäisyyden päähän pysähtyneen ajoneuvon etu- ja takaosaan.
Tästä syystä Espanjassa tuli käyttöön myös heijastavat turvaliivit. Nyt DGT kuitenkin muuttaa ohjeistustaan estääkseen kuljettajia joutumasta poistumaan ajoneuvosta kokonaan. Uusi V16-hätävilkku on asetettava ajoneuvon päälle varoittamaan muita kuljettajia onnettomuudesta tai häiriöstä.
Kyseessä on pieni keltainen majakka, jossa on yhteystoiminto ja joka pystyy lähettämään 360 asteen suuritehoista vilkkuvaa ja jatkuvaa valoa vähintään 30 minuutin ajan. Laite sisältää pariston tai akun, jonka käyttöikä on vähintään 18 kuukautta riippumatta siitä, onko se ladattava vai ei.
Laitetta tulisi säilyttää ajoneuvon hansikaslokerossa, ja vika- tai onnettomuustilanteessa se voidaan aktivoida muutamassa sekunnissa asettamalla se mieluiten ajoneuvon katolle.
Vilkun pitää olla yhteydessä verkkoon
Tätä uutta elektronista laitetta on ollut saatavilla jo kuukausien ajan, mutta liikenneviranomaiset varoittivat aiemmin, että laitteen hankkiminen etukäteen ei ollut hyödyllistä.
Laitteiden hinnat ovat noin 30-50 euron tietämillä. Esimerkiksi Blu-Castlen valmistama BEacon Light IoT -laite maksaa verkkokaupassa tarjouksessa 32,90 euroa.
V16-laitteen tulee olla suoraan yhteydessä puhelinverkkoon, jotta muut kuljettajat eivät ainoastaan saa varoitusta vilkkuvasta valosta, vaan myös DGT saa hälytyksen digitaalisesti. Jokaisessa V16-vilkussa on siis oltava pakollinen teknologia ennen sen myyntiä.
Kun V16-vilkku aktivoidaan, se lähettää välittömästi hälytyksen DGT:lle, joka saa tarkan sijainnin tiellä pysähtyneestä ajoneuvosta. Näin kuljettajan ei tarvitse poistua ajoneuvosta, mikä vähentää tien keskellä olemisen aiheuttamaa vaaraa.
Hätävilkku lähettää vain sijaintitiedon
Muut tienkäyttäjät saavat ennakkotietoa reittinsä varrella tapahtuneista häiriöistä ilmoituksina, jotka näkyvät tiekylteissä, matkapuhelimissa ja verkkoon liitetyissä ajoneuvoissa.
Laitteen viestintäkustannukset sisältyvät myyntihintaan ja ovat taatut vähintään 12 vuodeksi. Henkilötietoja ei tarvita, koska yhteystoiminto sisältyy laitteen hintaan.
DGT:n vastaanottama tieto on anonymisoitu. Majakka välittää DGT 3.0 -järjestelmälle ainoastaan ajoneuvon sijaintitiedon, jos se on joutunut tielle pysähtymään häiriön vuoksi.
Majakkalaite pysyy passiivisena, kunnes käyttäjä aktivoi sen häiriötilanteessa. Vasta silloin se käynnistyy ja lähettää ajoneuvon sijaintitiedot DGT:n liikennekeskukseen.
Lisätietoa V16-malleista ja käytännöistä DGT:n sivuilta tästä.