Historiallinen sopimus saavutettiin keskiviikkona (17.7.) Málagassa Espanjan Aurinkorannikolla pidetyssä kokouksessa. Tapaamisen jälkeisessä tiedotustilaisuudessa kaikki osapuolet ilmaisivat tyytyväisyytensä saavutettuun yksimielisyyteen. Vääntöä varmasti oli, kokoukseen osallistui parikymmentä eri tahojen edustajaa.
Nyt tehty sopimus määrittelee teknisen ja hallinnollisen etenemissuunnitelman, joka mahdollistaa rannikkoradan toteutumisen Aurinkorannikolla. Suunnitelmissa raideverkko tulee kattamaan alueen Nerjasta Algecirasiin saakka.
Pidennys olisi merkittävä, tällä hetkellä juna liikennöi vain Málagan ja Fuengirolan välillä. Esimerkiksi Marbellassa ja Esteponassa asuvat ihmiset pääsisivät rantaradan myötä raideliikenteen piiriin.
Lehdistötilaisuudessa kaikkien läsnä olevien instituutioiden puolesta puhuivat Espanjan liikenneministeriön valtiosihteeri José Antonio Santano, liikenneministeri Rocío Díaz, maakuntavaltuuston puheenjohtaja Francis Salado ja Málagan kaupunginjohtaja Francisco de la Torre.
Lue myös: Madrid avaa keskustelut Aurinkorannikon rantaradasta – historiallinen kokoontuminen
Mistä sovittiin?
Kaikki osapuolet olivat yhtä mieltä siitä, että liikenneministeriö sitoutuu aloittamaan ensin toteutettavuustutkimuksen ja sen jälkeen kilpailuttamaan hankesuunnitelman rannikkoradalle, Santano totesi.
Ensimmäisen vaiheen, toteutettavuustutkimuksen, laatiminen aloitetaan heti ja sen on tarkoitus valmistua vuoden loppuun mennessä.
– Tärkeää on määritellä junamalli kuunnellen paikallisia kuntia ja maakuntahallintoa, Santano totesi.
Hankesuunnitelma kilpailutetaan, kun toteutettavuustutkimus on valmis, vuoden 2025 alusta lähtien.
Hankkeen suunnittelua varten on perustettu työryhmä Andalusian maakuntahallinnon ja kaupunginjohtajien kanssa.
Lue myös: Kansa vaatii rantarataa Aurinkorannikolle – allekirjoita tästä adressi junayhteyksien parantamiseksi
Vapautetaanko A7 tietulleista?
Liikenneministeriö on myös sitoutunut tutkimaan ehdotuksia AP-7-moottoritien tietullien alennuksista erityisesti haavoittuvimmille ryhmille, kuten työntekijöille ja opiskelijoille. Liikenneministeri Rocío Díaz korosti, että ”tietullien alennukset voivat helpottaa liikennetilannetta Costa del Solilla”.
Kokouksessa korostettiin myös tarvetta siirtää yksityisautojen käyttäjiä julkiseen liikenteeseen.
– Juna on pitkäaikainen investointi, mutta tarvitsemme myös lyhyen ja keskipitkän aikavälin toimenpiteitä, Díaz sanoi.
Tässä avainasemassa on kaupunkien ja seutujen bussipalvelujen parantaminen, joka on aluehallinnon ja kuntien vastuulla.
Tulevat toimenpiteet
Useita työryhmiä on perustettu käsittelemään näitä asioita, ja seuraava kokous on suunniteltu alkuvuoteen 2025. Kokouksessa odotetaan esitettävän tietoja ja raportteja hankkeen edistymisestä.
Maakuntavaltuuston puheenjohtaja Francis Salado, joka toimi kaupunginjohtajien puhemiehenä, korosti yleistä tyytyväisyyttä kokouksen tuloksiin.
– Yli kaksi miljoonaa ihmistä odottaa meiltä tuloksia, Salado sanoi.
– Olemme tyytyväisiä, sillä hallituksen, maakuntahallinnon ja kuntien välillä vallitsi merkittävä yhteisymmärrys. Meillä on nyt selkeä etenemissuunnitelma ja toimintasuunnitelma; olemme ottaneet tärkeän askeleen eteenpäin.
Pääprioriteetti on rannikkorata sekä lyhyen ja keskipitkän aikavälin toimenpiteet, kuten AP-7-tietullien alennukset ja liikenteen ja saavutettavuuden parantaminen A-7-moottoritiellä. Myös nykyisen paikallisjunaverkoston parantaminen on suunnitelmissa: isommat junat, asemien laajennukset, lisää vuoroja ja yöpalvelut.
Rannikkoratahanke otti siis mittavan askelen eteenpäin. Radan aikataulusta on vielä mahdoton puhua, ensin täytyy tehdä perustavat selvitykset ja kilpailutukset.
Koskaan aiemmin radan toteutuminen ei ole ollut näin lähellä, ja sitä voidaan pitää tämän päivän kokouksen tärkeimpänä antina.