Lopuilleen kääntyvä kesä 2024 on jäämässä historiaan erittäin mustana kesänä Aurinkorannikon liikennekuolemien suhteen. Fuengirola.fi uutisoi jo aiemmin, että elokuun puoliväliin mennessä Málagan maanteillä oli liikenneonnettomuuksissa kuollut jo lähes 50% enemmän ihmisiä kuin vuotta aiemmin vastaavaan aikaan.
Lue myös: Karmea tilasto: Aurinkorannikon liikenteessä kuolee ihmisiä ennätystahtia
Syitä liikennekuolemien määrän kasvulle on varmasti monia. Aurinkorannikon tiet ovat varsinkin kesäkuukausien aikana liian kovalla rasituksella, kun ennätykselliset turistimassat vyöryvät alueelle, eikä tiestöä, saati sitten junaliikennettä ole saatu ajantasaistettua. Yhtälöä ei auta, että Aurinkorannikon läpäisevä AP-7 moottoritie pidetään edelleen maksullisena ja se on vieläpä yksi koko Espanjan kalleimmista moottoriteistä käyttää.
Huumeet ja alkoholi
Mutta myös kuljettajilla on oma, valtava vaikutuksensa liikenneturvallisuuteen. Tässä suhteessa yksi suurimmista vaaratekijöistä on päihteiden vaikutuksen alaisena ajaminen.
Tuoreen valvontakampanjan perusteella voidaan todeta, että humalassa ja erityisesti huumeiden vaikutuksen alaisena ajaminen ovat aivan liian suosittuja kansanhuveja.
Espanjan liikennevirasto DGT (Dirección General de Tráfico) järjesti yhdessä Guardia Civil poliisivoimien kanssa tehovalvonnan rattijuoppojen kitkemiseksi Málagan provinssin teillä.
Valvonta toteutettiin viikon aikana, elokuun 19. – 25. päivänä. Kyseisen viikon aikana Aurinkorannikon alueen teillä tehtiin lähes 6.000 (tarkalleen 5.914) päihdetestiä, eivätkä tulokset olleet ilahduttavia.
Valtaosa testeistä oli suunnattu alkoholiin. Kaikkiaan 5.836 kuljettajaa testattiin alkoholin käytön suhteen. Heistä 119 jäi kiinni rattijuoppoudesta. Siis noin kaksi sadasta kuljettajasta.
Huumetestien osalta luvut olivat mykistävät.
Viikon aikana Málagan liikenteessä tehtiin huumetesti 78 kuljettajalle. Heistä 49 sai positiivisen tuloksen. Siis yli 62% testatuista ajoi huumeiden vaikutuksen alaisena. Kannabis oli selvästi yleisin huume, josta kuljettajat jäivät kiinni.
On tietenkin hyvä ymmärtää, kuten huumetestien vähäisestä määrästäkin voi päätellä, että niitä ei tehty sattumanvaraisesti, vaan pääosin tilanteissa, joissa oli syytä epäillä, että kuljettaja oli päihtynyt.