Norwegianin lento Málagaan peruttiin – tiedottaminen matkustajille surkeaa

Norwegianin päivälento Helsingistä Málagaan peruttiin teknisen vian vuoksi. Koneen oli tarkoistus lähteä Helsingistä klo 15.35, erilaisten vaiheiden jälkeen noin klo 20.30 lento peruttiin. Norwegianin tiedottaminen tilanteesta matkustajille oli heikkoa.

Fuengirola.fi
3 min lukuaika

Matkustajat nousivat koneeseen normaalin aikataulun mukaan. Sen jälkeen yhdessä koneen moottorissa oli ilmennyt ongelmia. Koneeseen saapui teknikko, joka yritti korjata vikaa, muttei siinä onnistunut.

-Meille kerrottiin, että tässä odotellessa tankkaamme lisää polttoainetta, jotta voimme lentää kovempaa, kun pääsemme lähtemään. Lopulta kapteeni kuulutti, että korjaamiseen menee runsaasti aikaa ja pyysi meitä siirtymään lentokentälle odottamaan, yksi koneessa olleista matkustajista Tuisku Pekkarinen kertoo.

Huonoa tiedottamista

Matkustajille annettiin 10 euron arvoinen voucheri, jolla voi ostaa ruokaa lentokentältä.

-Kentällä salaatitkin maksavat alkaen 17 euroa, eli mitään tukevaa ateriaa kympillä ei saa. Ihan hyvän voileivän toki.

- Mainos -

Matkustajille oli koneessa kerrottu, että Portilla 31 annetaan lisää tietoa. Portilla ei kuitenkaan ollut ketään avustamassa matkustajia. Heille tiedotettiin hitaasti tekstiviestien ja Norwegian aplikaation kautta. Myös lopullinen tieto peruutuksesta tuli tekstiviestein ja aplikaatioviestein.

Suurin osa matkustajista oli varsin hämmentyneitä, eikä suuttumuksen tunteetkaan olleet kaukana. Tietoa lennon tilasta ja siitä, mitä peruutuksen jälkeen tapahtuu, oli tarjolla hyvin niukasti.

Sekoilua hotellivarauksissa

Matkustajille ilmoitettiin, että heille on varattu hotellihuone lentokentän läheltä.

-Menin taksilla hotellille, näytin viestin, jonka olin Norwegianilta saanut. Siinä luki selvästi, että minulle on varattu huone, siinä oli jopa huoneen numero. Tämä viesti ei kuitenkaan hotellin respassa kelvannut, minulle sanottiin, että pitää olla suorakaiteen muotoinen paperinen voucheri. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Minulle ei missään vaiheessa oltu tarjottu paperista voucheria, eikä siitä ollut mainintaa missään.

Tuisku Pekkarinen pääsi monien vaiheiden jälkeen hotelliin nukkumaan. Aamulla on aikainen herätys, silti hän myöhästyy pari tuntia Tuiskulan kauden aloituksesta.

Tuisku oli jo menossa taksiin mennäkseen takaisin lentokentälle hakemaan Norwegianin tiskiltä suorakaiteen muotoista paperista voucheria. Sitten hotellin aulaan tuli kymmenkunta saman lennon matkustajaa ja joukkovoimalle he saivat neuvoteltua itselleen huoneet ilman paperista voucheria.

Perutun Málagan lennon matkustajia neuvottelemassa hotelliyöstä, johon he olivat oikeutettuja.

Korvaava lento aamulla

Matkustajille on tarjottu mahdollisuus varata lento seuraavaan Norwegianin lentoon. Pekkarinen onnistui saamaan lennon heti varhaiseksi aamuksi.

-Minulla alkaa huomenna lastenkerho Tuiskula klo 9.00 aamulla. Myöhästyn alusta vähintään pari tuntia, onneksi sain sijaisen itselleni. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun uskalsin ottaa lennon päivää ennen kerhon alkua. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia, nyt sitten tuli tällainen härdelli, Tuisku harmittelee.

Monelle muulle matkustajalle paikkaa aamukoneeseen ei löytynyt, mutta he pääsevät etelään huomenna iltapäivällä.

- Mainos -

Esimerkiksi kolmen hengen miesseurue oli matkalla ystävänsä häihin Aurinkorannikolle

Lennolla oli mukana runsaasti lapsiperheitä, koska huomenna torstaina alkaa koulunkäynti esimerkiksi Aurinkorannikon suomalaisessa koulussa.

Oikeus hakea korvauksia

Lennon peruuntuessa matkustajilla on oikeus hakea korvausta. Riippuen peruuntumisen syystä, matkustaja voi saada jopa 600:n euron korvauksen peruuntuneesta lennosta.

Lentoyhtiö on myös velvollinen huolenpitoon, eli matkustajalle on tarjottava kohtuulliset ateriat ja mahdollinen majoitus, mikäli sellaiselle on tarvetta.

Jaa tämä artikkeli
5 kommenttia
  • Lennon peruuntumiselle on perustrltu syy,eli matkustajien ja miehistön llentoturvallisuus. Kiitos siitä , että vika huomattiin ja siihen reagoitiin viimetipassa.
    Ongelmana on tiedottamisen hitaus ja ajoittaonen puute. Henkilöä , jolta kysyä neuvoa ei ollut saatavilla. Matkustajat jätettiin pitkäksi aikaa ”oman onnensa nojaan”. Lentokapteenin kuulutukset 2,5 tuntia koneessa istuneille olivat ylimalkaisia. Lapset kävivät tässävaiheessa , luonnollisesti
    jo äänekkäästi ylikierroksilla. Koneessa olijoille, tai lapsille ei tarjottu edes .
    Tämän kuulin lennolla mukana
    olleelta henkilöltä.
    Eli panostamalla asiakaspalveluun poikkeustilanteissa, voisi yhtiö välttyä turhilta kiukun puuskilta ja saada sensijasn kiitosta siitä,että ovat tarkkoja lentoturvallisuudesta. Tämä lsää luottamusta ja turvallisuuden tunnetta lentämistä ja lentoyhtiötä kohtaan.
    Tämmöisessä tapauksessa kannattaisi lentoyhtiön olla aktiivinen ja yrittää hoitaa asiakkaansa mahdollisimman hyvin. Tällä lennolla lopputulos oli hyvä,kaikki säilyivät hengissä, mutta yhtiön asiakaspalvelu sai ison miinuksen.

• Piti olla,että koneessa olijoilke ei tarjottu edes vettä.

• Ei yllätä yhtään kun kyseessä on Norwegian. Yhtiön toiminta tavoissa on paljon puutteita. Jouduttiin maksamaan yli tuhat euroa uusista lennoista kun koiran lentolaatikko oli muka liian pieni. Se ei ollut ensimmäinen kerta kun tämän yhtiön kanssa oli ongelmia mutta se vei voiton. Sen jälkeen olen välttänyt kyseistä yhtiötä koska lennot ovat halvempia mutta muita maksuja tulee kyllä kaikenmaailman ja jos on pienikin virhe niin kaikki perutaan ja ollaan vaan voi voi. Toivon että ihmiset vaativat rahoilleen vastinetta.

• Norwegianilla ei ole kiinalaisia omistajia. Kahdestakymmenestä suurimmasta omistajasta on kolme ruotsalaista pankkia/sijoitusyhtiötä. Loput omistajista on Norjasta, Yhdysvalloista, Nordea Suomesta, HSBC Saksasta, Ballyfin Aviation Irlannista ja Gaveran Trading Kyprokselta.