Conway traffic, Cessna november, niner, four, five, five, niner on final to runway four… Oikea pyörä asvaltille, vasen perään, jarrutus ja uusi rullaus kiitotien alkuun.
Elämäni ensimmäinen yksinlento 26. joulukuuta vuonna 1991. Kaikkiaan tein kolme laskeutumisharjoitusta, joista toinen oli pehmeä mätäs.
On vain asioita, joita ei voi unohtaa. Toinen ilmailuun liittyvä muistoni on helmikuulta 1990. Olin matkalla New Yorkista Helsinkiin, kun koneen kapteeni päätti muutaman tunnin lennon jälkeen kääntyä takaisin.
Ennen turva-asentoa purseri muistutti, ettei kannata välittää konetta seuraavista paloautoista. Ei välitetty, matkaankin päästiin uudelleen runsaan tunnin odottelun jälkeen.
Tukholmassa kentälle lähestyminen epäonnistui kerran, ja lentäjä päätti keskeyttää laskeutumisen ja vetää koneen ylös.
Mahtavimman laskeutumisen koin aikoinaan St. Bartsilla. Saarella operoiminen vaati erikoiskoulutuksen, koska laskeutuminen ja nousukiito tapahtuu jyrkkään alamäkeen.
Kenttä on niin lyhyt, että siellä pitää jarruttaa nopeasti tai nostaa nokka ylös, ettei kone liu’u mereen – katsokaa YouTubesta. Kone on onneksi sen verran pieni, että molempia voi seurata etuikkunasta.
Ilmailu on siitä hieno laji, että siitä voi nauttia myös ilman lentolupakirjaa tai lentolippua. Laulaja Kikka muisteli järisyttävää kokemustaan vastakkaisen sukupuolen kanssa heläyttämällä Sukkula Venukseen. Pink Floyd vetäisi itsensä transsiin kappaleessa Learning to Fly.
Lentäjän poika Edu Kettunen haaveili isänsä ammatista, mutta Iron Maidenin Bruce Dickinson vaihtoi seksin, päihteet ja rockin Ed Force Onen ohjaamoon. Jotkut bändit sekoilevat keikkabussissa, kun taas Iron Maiden voi tehdä sen omassa keikkalentokoneessa – paitsi Bruce Dickinson.
Mika Heikkilä