Venäjän hyökkäyksellä Ukrainaa vastaan tulee olemaan erilaisia inhimillisiä ja taloudellisia seurauksia.
Kaikkia seurauksia on vielä mahdotonta ennakoida.
Extendan (Andalusian kauppaa edistävä virasto) ja Espanjan kauppakamarin julkaisemien virallisten tietojen mukaan Malagan maakunnan vienti Venäjälle ja Ukrainaan oli viime vuonna yhteensä 13,6 miljoonaa euroa.
Malagan maakunnan kaupankäynti niin Ukrainan kuin Venäjänkin kanssa on ollut varsin pientä, vaikkakin säännöllistä.
Näihin maihin myi maakunnassa lähes 150 yritystä – Malagan tuonti näiltä markkinoilta on ollut yhteensä 38 miljoonaa euroa.
Ukraina on Malagan vientimarkkinoiden sijalla 76, Venäjä puolestaan sijalla 23.
Malagan maakunnasta Ukrainaan vientiä harjoittavia yrityksiä oli 63 vuonna 2021.
Malagalaiset yritykset myyvät pääasiassa vaatteita Ukrainassa. Vaatevienti tuottaa noin puolen miljoonan euron liikevaihtoa. Ukrainaan viedään myös kosmetiikkaa, öljyjä ja hedelmiä monien muiden tuotteiden ohella, mutta rajoitetusti.
Ukrainasta puolestaan tuodaan osa Espanjassa kulutetusta auringonkukkaöljystä. Ukrainasta tuodaan myös paljon vehnää, joka on tarkoitettu sekä ihmisravinnoksi että eläinten ruokintaan.
Vientiä Venäjälle vuonna 2021 harjoitti Malagan maakunnasta 85 yritystä.
Venäjälle vietiin vaatteita 3,3 miljoonan euron edestä. Malagalaisille yrityksille enemmän tuloja jättävä tuoteryhmä on kuitenkin ollut hedelmät ja oliivit, joiden vientiarvo oli 6,2 miljoonaa euroa vuonna 2021. Viime vuonna Venäjän viennin kokonaisarvo oli 12,6 miljoonaa euroa.
Malagan ulkomaankauppakomission puheenjohtaja Mari Paz Hurtado, kertoi että vientiä Venäjän ja Ukrainan kanssa on supistettu jo viime kesästä lähtien Ukrainan kriisin vuoksi.
Vaikka Malagan maakunnan kaupankäynti Ukrainan ja Venäjän kanssa on melko pientä, niin sodan maailmanlaajuinen vaikutus Malagan talouteen tulee olemaan suurempi. Elämme kaikki globalisoituneilla markkinoilla.
Sodan ensimmäisten pommien räjähdyksen jälkeen öljyn ja kaasun hinta nousi jyrkästi ja osakemarkkinat ovat reagoineet voimakkaasti.
Bensatankkien täyttö tulee olemaan vieläkin kalliimpaa niin kuluttajille kuin kuljetusyhtiöillekin.
Öljyn ja sähkön hinnan nousut saattavat vahvistaa inflaatiota ja johtaa viime kädessä kulutuksen laskuun ja yritysten kilpailukyvyn heikkenemiseen.
Malagan kauppakamarin presidentti Sergio Cubero pelkää myös mielikuvan ”sodasta Euroopassa” vaikuttavan kielteisesti mm. amerikkalaisten turistien matkustusintoon Eurooppaan, mukaan lukien Espanjaan.