Mitä ihmettä Espanja – onko perinteinen viinimaa muuttumassa olutmaaksi?

Tasainen ja pitkään jatkunut kasvu on nostanut Espanjan panimoteollisuuden jo maailman suurimpien joukkoon.

Fuengirola.fi
5 min lukuaika
Espanjalaisen oluen vienti on kasvanut lähes 300% kymmenessä vuodessa.

Espanjan olutsektori on kasvanut tasaisesti jo vuosikymmenen ajan. Maailmassa tuotetaan olutta vuosittain noin kaksi miljardia kuutiometriä (2.000.000.000.000 eli kaksi biljoonaa litraa) ja Espanjan osuus tuosta määrästä on noin kaksi prosenttia.

Saksalaisen tilastoyhtiö Statistan julkaisemien tietojen mukaan Espanja on yksi Euroopan kolmesta suurimmasta oluentuottajasta: vuonna 2023 maassa tuotettiin yli 40 miljoonaa kuutiometriä olutta. Tämän perusteella Espanja sijoittuu Euroopassa Saksan (84,9 miljoonaa) jälkeen ja Puolan (35 miljoonaa) edelle.

Vaikka kahden prosentin osuus maailman tuotannosta saattaa kuulostaa pieneltä, on hyvä muistaa, että olutmarkkinoilla on muutama massiivinen tuottajamaa, jotka ovat omilla lukemillaan. Kiina, USA, Brasilia ja Meksiko tuottavat vuosittain yhteensä lähes puolet koko maailman oluesta.

Espanjalaisoluita viedään eniten Kiinaan

Espanja on maailmanlaajuisilla markkinoilla kymmenenneksi suurin oluen viejä. Vientimarkkinoiden suurmaita ovat Meksiko, Alankomaat ja Belgia.

Espanjan olutvientiä hallitsevat erityisesti madridilaislähtöinen Mahou ja barcelonalainen Damm.

Vuonna 2024 Espanja vei olutta 303 miljoonan euron arvosta, mikä teki oluesta maan 243. eniten viedyn tuotteen, kaikkiaan 1.220 tuotteen joukossa.

Espanjalaisten oluiden tärkeimmät vientimaat olivat Kuuba (51,7 miljoonaa euroa), Kiina (47,6), Iso-Britannia (38,5), Andorra (19,9) ja Päiväntasaajan Guinea (15,2).

Menestystä kansainvälisissä kilpailuissa

Espanjalainen panimoteollisuus on saanut laajaa kansainvälistä tunnustusta tasaisen kasvunsa ja kuluttajatrendeihin mukautuvan innovaatiokykynsä ansiosta.

Tunnetut espanjalaiset merkit kuten Ámbar, Estrella Galicia ja Damm ovat voittaneet myös useita kansainvälisiä palkintoja. Näistä esimerkkinä mainittakoon World Beer Challenge -kilpailu, jota pidetään alan arvostetuimpana.

Pelkästään viime vuoden World Beer Challenge -kilpailussa palkittiin kultaisella mitalilla peräti 14 espanjalaista olutta. Hopeisen mitalin sai 23 espanjalaisolutta.

Lue myös: Selvitimme: Saako Espanjasta hyvää alkoholitonta olutta?

Olutvienti on tärkeää kansantaloudellekin

Panimoala on merkittävä taloudellinen vaikuttaja myös Espanjan kansantaloudelle.

Espanjan ruoka-, juoma- ja tupakkasektorin kokonaisviennit ovat tällä hetkellä lähes kuuden miljardin euron luokkaa, ja alan vuosittainen vienti kasvaa reilun kolmen prosentin vauhdilla.

Espanjan kansallinen ulkomaankauppajärjestö ICEX España (Instituto Español de Comercio Exterior) on laskenut, että espanjalaisen oluen vienti on kasvanut yhteensä 283% viimeisten kymmenen vuoden aikana.

Myynnin ja siitä tulevan rahan ohella panimoteollisuus on myös vahva työllistäjä.

Laskelmien mukaan jokainen panimoalan työllistetty synnyttää 1,5 uutta työpaikkaa maan työmarkkinoilla.

Panimoyhtiöt käyttävät myös keskimäärin eniten rahaa henkilöstökuluihin. Ala työllistää yli 540.000 henkilöä, mikä vastaa 2,7% koko Espanjan työllisyydestä ja 1,3% bruttokansantuotteesta.

Työpaikoista 66% sijoittuu ravintola- ja majoitusalalle. Olutsektori tuottaa myös noin 5,1 miljardin euron tuotantoarvon, laskee Espanjan kansallinen tilastokeskus INE (Instituto Nacional de Estadística).

Vuosikulutus yli miljardi litraa

Espanjalaiset ovat tunnetusti oluen ystäviä. Juoma kuuluu maan aikuisten suosikkeihin, olipa kyseessä alkoholia sisältävä tai alkoholiton olut.

Oivallinen käytännön esimerkki tästä saatiin viime huhtikuun 28. päivä tapahtuneen massiivisen sähkökatkoksen aikaan. Tuolloinkin baarit ja ravintolat pysyivät täynnä, ja olutta tarjoiltiin keskeytyksettä.

clear drinking glasses with beer on brown wooden table
Mahou on neljättä vuotta peräkkäin Espanjan arvokkain olutbrändi.

Tilastojen valossa espanjalaisille maistuu olut myös niin sanottuna tuikkuna murheisiin. Näin voisi ainakin päätellä siitä, että espanjalaisten oluenkulutuksen historiallinen huippu saavutettiin pandemian runtelemana vuonna 2020. Tuolloin oluen kulutus vuodessa ylitti miljardi litraa.

Seuraavina kolmena vuotena kulutus hieman laski. Vuoden 2023 tiedot osoittavat, että alkoholillista olutta kulutettiin 754,4 miljoonaa litraa ja alkoholitonta 147,7 miljoonaa litraa.

Mahou on Espanjan arvokkain olutbrändi

Mitä espanjalaisiin olutbrändeihin tulee, niin madridilainen Mahou näyttää vakiinnuttaneen paikkansa kukkulan huipulla.

Mahou on nyt neljättä vuotta peräkkäin Espanjan arvokkain olutbrändi. Kaikki toimialat ja brändit mukaan lukienkin se sijoittuu 19. sijalle 30:n arvokkaimman espanjalaisbrändin joukossa. Sen arvoksi on laskettu 717 miljoonaa dollaria, Kantar BrandZ 2025 -listauksen mukaan. Lista arvioi yritysten suorituskykyä kuluttajien näkemän arvon ja taloustietojen pohjalta.

Lue myös: Tältä näyttää Espanjan olutkartta – Andalusiassa tuttu kaljamerkki jatkaa ykkösenä

Vuonna 1890 Madridissa perustettu yritys on säilyttänyt asemansa vuodesta 2021. Se on ohittanut Cruzcampon (23. sija), Estrella Galician (27. sija) ja Estrella Dammin (29. sija).

Espanjan 30 arvokkaimman brändin joukossa ovat muun muassa Zara, Movistar, BBVA, Santander, Iberdrola, Endesa, Caixabank, Mercadona, Mango, La Liga, El Corte Inglés, Mapfre, Mahou, Seat ja Meliá.

Jaa tämä artikkeli
Ei kommentteja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *