Mercadona laskee hintojaan

Pandemiantäyteinen vuosi 2020 on aiheuttanut selvästi liikehdintää myös päivittäistavarakauppojen keskinäisissä asetelmissa. Kansainvälisen markkinatutkimusyhtiö Kantarin datasta käy ilmi, että vaikka Mercadona on edelleen selvä markkinaykkönen Espanjassa, sen johto on kaventumassa.

Vuoden 2020 tilastoissa Mercadonan markkinaosuus on 24,5%, mikä on 1,1 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuotta aiemmin. Lievästi asemiaan menetti myös markkinakakkonen Carrefour, jonka osuus laski 0,3 prosenttiyksikköä (8,7% > 8,4%). Sen sijaan kolmantena oleva Lidl onnistui pandemiavuonna nostamaan markkinaosuuttaan 5,6%:sta 6,1%:iin.

Lidl, samoin kuin Aldi, pyrkivät valtaamaan lisää markkinaosuutta hintakilpailulla, ja se näyttää ainakin jossain määrin tuottavan tulosta. Tämän tosiasian edessä myös Mercadona on ilmoittanut laskevansa valikoitujen tuotteidensa hintoja, vaikka samalla ilmoittaakin, ettei se halua lähteä aktiiviseen hintasotaan.

- Mainos -

Alennetut tuotteet ovat pääosin tuoretuotteita, kuten lihaa, kalaa ja vihanneksia, mutta joukossa on myös pakattuja merkkituotteita. Alennukset vaihtelevat 10 ja 25 prosentin välillä.

Lähde: El Economista

Jaa artikkeli:

Mainos
Jatka lukemista