Marbellan kenttään ihastuu kertaheitolla

Golfarkkitehti Robert Trent Jones Seniorin suunnittelelema Marbella Golf & Country Club joutui aikoinaan siirtymään maksullisen moottoritien takia.

Neljännesvuosisadan ikäinen kenttä on elinkaarensa varrella kokenut kovia erilaisten muutosten edessä. Väyliä on jouduttu siirtelemään, sekä tekemään erilaisia ratkaisuja, niin moottoritiehankkeen kuin maakauppojenkin takia. Mutta periksi ei annettu ja sitkeys palkittiin.

Kentälle johtavan tien varressa oleva rautaportti sekä klubitalon sisäänkäynnillä olevat leijonapatsaat luovat huomattavaa kunnioitusta. Hulppean klubitalon edessä on kaunis puttigriini, joten ensisilmäyksellä voi luonnollisesti odottaa sykähdyttävää pelipäivää.

Ihastus kenttää kohtaan kasvaa…

Etu- ja takaysin välinen ero on selkeä. Etuysi on kärsinyt takaysiä enemmän erilaisten muutostöiden takia ja osa väylistä on hieman heikommassa kunnossa. Myös muutaman väylän tiiboxista on hankalaa hahmottaa mihin palloa pitäisi lätkiä, mutta sitä ei kannata pelästyä. Heti muutaman väylän jälkeen tilanne tasoittuu ja kentän luonne tulee paremmin esiin.

- Mainos -
Kentän ihastuttavat vesiesteet. (Kuva: Paul Geitel)

Takaysi tarjoaa kentästä parhaat puolensa, ja mitä pidemmälle peli etenee, niin ihastus kenttää kohtaa kasvaa yhä enemmän. Lyhyitä par nelosia ja vitosia on useita, joten tykittäjät saavat kentällä useita saumoja näyttää osaamistaan. Korotettuja griinejä sekä – lyöntipaikkoja, koristeellisia vesiesteitä ja upeita maisemia tarjoillaan koko kierroksen ajan. Griinit ovat kohtalaisen pieniä, joten kentällä vaaditaan tarkkoja lähestymislyöntejä. Suosikkiväyliä löytyi useita ja niistä poimitaan muutama.

Pallojen lisäksi vesiesteet keräävät ihailevia katseita

1. reikä (par 4, 259m) on lyhyt, selkeä ja lähes suora avausreikä. Tiiauspaikalta ei kannata harkita muuta kuin rautamailaa. Korotetun ja kapean griinin edessä on muutama bunkkeri, joten lähestyminen vaatii tarkkuutta. Mukavan letkeä väylä golfkierroksen alkuun.

3. reikä (par 3, 135m) lyödään ylhäältä vesiesteen yli griinille, joten hieman normaalia lyhyempi maila kannattaa ottaa pelivälineeksi. Kaunis vesieste kerää todennäköisesti myös muuta kuin ihailevia katseita.

6. reikä (par 5, 446m) on rankattu kentän vaikeimmaksi reiäksi. Avauksessa on hyvin tilaa ja vinottain väylän poikki kulkevaan ojaan on matkaa reilu pari sataa metriä. Kakkoslyöntiä kannattaa mitoittaa kohtaan, josta mieluiten lyö lähestymislyöntiään vesiesteen yli kapealle griinille.

12. reikä (par 4, 360m) lyödään ylhäältä mäen päältä. Väylällä on hyvin tilaa, mutta lipun paikka griinillä olisi syytä tarkistaa ennen draivia. Jos lippu on griinin vasemmassa kulmassa vesiesteen takana, niin paras suunta lähestyä on väylän oikeasta reunasta.

18. reiällä (par 4, 320m) kannattaa pallo sijoittaa maltillisesti mahdollisimman keskelle väylää. Huolellinen lähestyminen wedgellä pitää pallon poissa griinibunkkereista sekä klubiterassilta, ja antaa vielä hyvät saumat lopettaa pelikierros birdieen.

Terassille saattaa harhautua jokunen pallokin

- Mainos -

Palvelu caddiemasterin toimistossa on ystävällistä, luontevaa sekä nopeaa. Pelinopeus puolestaan oli hieman tahmeaa, koska kenttä oli vielä iltapäivän lähdöissäkin täynnä. Kahden pelaajan ryhmässä odottelu on tuolloin väistämätöntä, mutta selvisimme kierroksesta lopulta reilussa neljässä ja puolessa tunnissa.

Costa Del Solin kauneimmaksi kehuttu klubirakennus sekä puttiviheriö. (Kuva: Paul Geitel)

Kenttää ei kannata lähteä pelaamaan kävellen, maastossa on sen verran paljon korkeuseroja, että golfauton käyttö on käytännössä välttämätön. Kentällä on useampi paikka, joista voi hetken ihastella maisemia niin vuoriston kuin merenkin suuntaan. Klubiravintolan terassilta on hauskaa seurata 9. ja 18. reikien pelaajien puttailua, sillä terassi sijaitsee aivan griinin takana ja saattaa sinne jokunen pallokin joskus harhautua.

Marbella Golf & Country Clubin hinnastoon voi tutustua www.marbellagolf.com

  • Kentän pituus (par 72)
  • Valkoinen 5865m
  • Keltainen 5551m
  • Sininen 5066m
  • Punainen 4687m

Paul Geitel

Kuvat/kuvatekstit

1.

Jaa artikkeli:

Mainos
Jatka lukemista