Keskiviikkopäivällä 4. kesäkuuta Málagan lentokentältä Espanjan Aurinkorannikolta kohti Lontoon Stanstedia lähtenyt Ryanairin matkustajakone joutui tekemään hätälaskun Madridin Barajasin lentoasemalle.
Syyksi ilmoitettiin tekninen häiriö: Boeing 737 -lentokoneen järjestelmä antoi varoituksen mahdollisesta tulipalosta laskutelineessä.
Hätätila ilmoitettiin vajaan tunnin lennon jälkeen
Lento oli ilmassa vasta noin vajaa 60 minuuttia, kun miehistö päätti julistaa hätätilanteen.
Tämän jälkeen lennonjohto ohjasi koneen suoraan Madridin Barajasiin, ja sille järjestettiin nopeutettu laskeutumisreitti kiitotielle 18R.
Samalla Madridin lentokenttä otti käyttöön hätätilaprotokollan, joka sisälsi useiden kiitoteiden sulkemisen hetkellisesti turvallisuuden takaamiseksi.
Hätälasku tarkoittaa lentokoneen tekemää poikkeuksellista laskeutumista turvallisuussyistä. Se voi tapahtua esimerkiksi teknisen vian, savun tai tulipalon merkkien, lääketieteellisen hätätilanteen tai muun vakavan syyn vuoksi. Hätälasku tehdään lähimmälle sopivalle lentokentälle, ja se toteutetaan nopeutetussa aikataulussa lentoturvallisuusmääräysten mukaisesti.
Hätälasku ei siis välttämättä tarkoita konkreettista vaaraa matkustajille, mutta se tehdään varotoimenpiteenä vakavien seurausten estämiseksi.
Diverted to Madrid due to fire indication in the Gear well
Flight deck reported possible gear failure but managed to land safely
A replacement aircraft will bring passengers back to Stansted @AirNavRadar https://t.co/aLbgLkvF6r— Flight Emergency (@FlightEmergency) June 4, 2025
Turvallinen laskeutuminen ja nopea reagointi
Kone laskeutui ilman lisäongelmia ja vapautti kiitotien nopeasti. Palokunta saattoi konetta varmuuden vuoksi kentällä, mutta mitään paloa ei lopulta havaittu.
Lentokoneen laskeutuminen sujui moitteettomasti, ja operatiivinen toiminta Madridin Barajasin kentällä palautui normaaliin pian tapahtuneen jälkeen.
Lennon matkustajille järjestettiin tiettävästi toinen lentokone, jolla matka Lontooseen jatkui hätälaskun jälkeen. Ryanair ei ole antanut asiasta virallista tiedotetta.
Tapauksesta kertoi ensimmäisenä espanjalainen Diario SUR, ja tietoja vahvistivat myös lentoliikenteen valvonnasta vastaavat julkaisut sosiaalisessa mediassa.