Piraattitaksit ovat nykyään järjestäytyneitä ryhmiä, jotka toimivat aamulla ja päivällä, mutta erityisesti yöllä tarjotakseen palvelujaan tietämättömille turisteille Málagan lentokentällä.
Virallisten taksikuljettajien mukaan piraattitaksit eivät sovella virallisia taksoja ja valehtelevat laillisen kuljetuksen hinnoista.
”Olen työskennellyt taksinkuljettajana lähes viisitoista vuotta ja siitä lähtien olen taistellut tätä vastaan. Tilanne pahenee, koska ennen näit yhden tai kaksi piraattikuljettajaa, nyt näkee jopa kymmenen hengen organisoituja ryhmiä. ”, laillinen taksikuljettaja Yolanda Berruezo tuomitsee.
Piraattikuskit tarkkailevat lentokentälle saapuvia turisteja ja tarjoavat heille kuljetuspalvelujaan. Turistille kerrotaan, että kuljetus on ”kuin Uber, mutta halvempaa”.
Siten kuljettaja välttelee taksialueen ylittämistä asiakkaan kanssa ja ohjaa turistin kohti pysäköintialueen sisäosia, jossa ajoneuvo sijaitsee.
Lähikohteet kuten Málagan kaupunki tai Torremolinos eivät piraattikuskeja kiinnosta, sillä pidemmistä matkoista saa neuvoteltua paremmat rahat.
Matkan hinta riippuu siitä, mihin paikkaan turisti menee Málagan alueella. Piraattitaksit eivät sovella virallisia taksoja, vaan neuvottelevat suoraan matkan maksusta. Tämä aiheuttaa epäreilua kilpailua laillistetun taksisektorin kanssa.
Usein piraattikuskit kertovat turisteille, että taksit veloittavat heiltä jopa 100 euroa samasta matkasta. Tämä on yksi tekniikoista, joita he käyttävät saadakseen asiakkaita. Taksinkuljettaja vakuuttaa, että matkan hinta laillisella taksilla olisi kuitenkin 70–75 euroa.
”He veloittavat mitä haluavat ja saavat neuvoteltua tietämättömien turistien kanssa. Yöllä he voivat pyytää turisteilta omaisuuksia, kun taas meidän hintojamme säätelee Andalusian itsehallintoalueen hallitus (Junta de Andalucía)”, taksikuski lisää.
Pandemiaa edeltäneiden kolmen vuoden aikana raportoitiin noin 175 laitonta piraattitaksikuljetusta.
Kesäkauden saapuessa piraattitaksien käytännöt yleistyivät ja vahvistuivat. ”Heistä on tullut vahvoja ja he ovat perustaneet oman klaanin”, sanoo Pablo Silvestre, joka on ollut taksinkuljettajana alueella neljätoista vuotta.
Näistä laittomista kuljetuksista puuttuu VT (taksi) tai VTC (kuljettajan kanssa vuokraus) vaadittava rajoittamaton vastuuvakuutus, mikä merkitsee riskiä, josta asiakas ei usein ole tietoinen.
Andalusian kaupunkien ja suurkaupunkien matkustajaliikenteen sääntelyä koskeva laki tuli voimaan vuonna 2015.
Sakko laittomasta taksikuljetuksesta Málagassa on 1 380,01 euroa ja jos sen maksaa 30 päivän sisällä, saa 30 % alennusta ja sakon hinta on silloin 966 euroa. Poliisi on ottanut säilöön autoja papereineen, kunnes sakko on maksettu.