Polttoaineen hintojen jyrkän nousun vuoksi Málagan alueen halpahuoltoasemilla autojonot kasvavat.
Halpahuoltoasemia on Málagan provinssissa jo useita sellaisilla yrityksillä kuin Petroprix, Balenoil ja Plenoil. Yritykset suunnittelevat myös uusien huoltoasemien avaamista.
Syy tankkaajien jonoon on ilmeinen. Halpabensa-asemilla myydään polttoainetta jopa 15 senttiä / litra halvemmalla kuin suurten monikansallisten yhtiöiden – kuten BP, Cepsa, Repsol, Eni ja Galp – huoltoasemilla.
Jos mietitään, että autoilijat maksavat nyt jopa kaksi euroa litralta, niin tankkaaminen halvemmalla asemalla tuo huomattavia säästöjä; jopa 400 euroa vuositasolla.
Mistä suuri polttoaineen hintaero voi johtua?
Hintaero on selvä eikä sitä kiistetä myöskään Espanjan öljyalan toimijoiden liitossa (AOP), johon kuuluvat suuret monikansalliset yhtiöt, kuten BP, Cepsa, Repsol, Eni ja Galp.
AOP perustelee korkeampaa hintatasoaan mm. myymänsä polttoaineen laadulla. AOP kertoo ”lisäävänsä polttoaineeseen erityisiä lisäaineita, jotka ovat parempia moottoreille ja aiheuttavat myyjälle lisäkustannuksia”.
Halpahuoltoasemayhdistyksen AESAE:n (National Association of Automatic Service Stationin) puheenjohtaja Manuel Jiménez puolestaan vahvistaa, että ”laadussa ei ole eroa, koska ei voida osoittaa, että nämä ylimääräiset lisäaineet olisivat todella parempia moottoreille”.
Manuel Jiménez selittää, että halpahuoltoasemien mahdollisuus myydä polttoainetta edullisemmin perustuu yksinkertaisesti liiketoimintamalliin, jossa huoltoasemien käyttökustannukset ovat paljon alhaisemmat verrattuna perinteisten toimijoiden huoltoasemiin.
”Huoltoasemillamme ei yleensä ole henkilökuntaa. Yksittäisten asemien investoinnit ovat pienempiä, koska huoltoasemilla ei ole myymälöitä tai pesuloita.
Huoltoasemien rakennukset ovat myös siten pienempiä, mikä vaikuttaa suoraan niiden käyttökustannuksiin.
Lisäksi toimimme pienemmillä voittomarginaaleilla”, kertoo Halpahuoltoasemayhdistyksen, AESAE:n puheenjohtaja.
Suuria monikansallisia huoltoasemia edustava AOP perustelee huoltamoidensa kalliimpia polttoainehintoja sillä, että ne puolestaan tarjoavat enemmän palveluita.
”Meillä on erilainen liiketoimintamalli. Olemme sitoutuneet asiakaspalveluun tarjoamalla tankkauksen lisäksi myymälän, ravintolan, autopesulan, korjaamon. Tämä luo paljon työpaikkoja ja lisää kustannuksia”, AOP:stä kerrotaan.
Halpahuoltoasemien markkinaosuus on Málagassa vielä pieni
Halpahuoltoasemat ovat saapuneet Málagan alueelle vasta viime vuosina. Niillä itsellään olisi huomattavia laajentumissuunnitelmia, mutta halpahuoltoasemayhdistyksessä koetaan, että erityisesti jotkin kaupunginvaltuustot, kuten Málagan pääkaupungin valtuusto, asettavat esteitä heidän laajentumisensa tielle.
Kasvuhalut erityisesti Málagan alueella ovat kovat, sillä halpojen huoltoasemien markkinaosuus polttoainemyynnistä on tuskin 15 prosenttia.
AESAE:n puheenjohtaja vertaa, että esimerkiksi Tanskassa halpahuoltamoiden osuus polttoaineen tarjoajista on 60 prosenttia. Toisin sanoen yli puolet bensa-asemista ovat siellä halpahuoltoasemia.
Halpahuoltamoista Plenoil saapui Málagaan lokakuussa 2020, kun sen ensimmäinen huoltoasema avattiin Alhaurín de la Torreen.
Siitä lähtien se on avannut viisi muuta halpahuoltamoa: Algarrobossa, Fuengirolassa, Torremolinoksessa ja kaksi Antequerassa.
”Málaga on erittäin tärkeä maakunta Plenoilin laajentuessa, vaikka kasvumme alueella tapahtuu hitaammin kuin haluaisimme, johtuen lisenssin saamisesta Málagan provinssissa, Plenoilin toimitusjohtaja José Rodríguez de Arellano kertoo.
Vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla hän haluaisi avata toisen edullisemman polttoaineen huoltoaseman Mijasissa.
Halpahuoltamoyritys Ballenoililla on jo 9 huoltoasemaa Málagan provinssissa: Kaksi Benalmádenassa, kaksi Esteponassa, Cártamassa, Coínissa, Fuengirolassa, Nerjassa ja Vélez Málagassa.
”Haluamme kaksinkertaistaa läsnäolomme maakunnassa seuraavina vuosina”, yrityksestä kerrotaan.
Kolmannen yrityksen, Petroprixin laajennusosastolla on myös paljon suunnitelmia pöydällä.
Tällä hetkellä heillä on yhteensä 8 huoltoasemaa: Antequerassa, Vélez Málagassa, Benalmádenassa, Coínissa, Mijasissa ja kolme Málagan pääkaupungissa.
”Tällä hetkellä teemme töitä sen eteen, että pystyisimme avaamaan vielä neljä huoltoasemaa Málagan provinssin alueelle”, yhtiöstä kerrotaan.
Kaikki alan toimijat ovat kuitenkin yksimielisiä siitä, että polttoaineiden hinnat tulevat pysymään korkeina.
”Joka tapauksessa suurin hyötyjä polttoaineen hinnan noususta on valtio, sillä puolet polttoainelitran määrästä vastaa veroja”, toteaa AESAE:n puheenjohtaja Manuel Jiménez. ”Me autoilijat täytämme valtion kassaa”, hän toteaa.