Motocross on moottoripyöräurheilulaji, jossa ajetaan ulkoradoilla, jotka sisältävät hyppyjä, mutkia ja vaihtelevaa maastoa. Laji on suosittu ympäri maailmaa.
Leevi Kuulasvuo aloitti kilpailu-uransa kaksi vuotta sitten ja on pärjännyt radoilla hienosti. Kesäisin hän tavoittelee mitaleja Suomessa ja tänä talvena ensimmäistä kertaa myös Espanjassa.
Leevin innostus lajia kohtaan alkoi, kun hän sai lasten mopon viisi vuotta sitten. Maalla riitti lääniä ja ensimmäiset kolme vuotta Leevi rälläsi menemään omalla pihalla.
Pihalle on rakennettu hyppyreitä, joilla lajissa on päästy hyvin vauhtiin.
– Kotipihan hyppyreiltä pääsee hyppäämään pakettiauton korkeuteen, Leevi lisää.
Nykyään nuori mies hyppii huimaan kolmeen metriin ja tämän talven ennätys pituussuunnassa oli 25 metriä.

Äitiä ja isää Leevin harrastus jännittää, mutta kokemuksen tuoma varmuus on lievittänyt nyt pahinta pelkoa.
– Täytyy vaan olla miettimättä, mitä voi pahimmillaan sattua. Sitähän voi käydä vaikka mitä pelkästään kävellessäkin. Itse asiassa pelkään enemmän, kun Leevi pyöräilee, sillä silloin hänellä ei ole niin suuria suojavarusteita, Leevin äiti muistuttaa.
Perheenä he harrastavat myös ratsastusta ja pyöräilyä. Lisäksi Leevi pitää uimisesta ja ajaa enduroa.
Motocrossia ympäri vuoden
Suomessa motocrosskausi on suhteellisen lyhyt. Se alkaa toukokuussa ja päättyy syyskuussa.
Kesällä, kun Málagan kausi on paketissa, Kuulasvuon perhe kiertää ympäri Suomen Leevin kisojen perässä. Kisoissa hän onkin pärjännyt loistavasti ja sijoittui kesällä 2024 runkosarjan toiseksi.
Maastopalo- ja lämpöhalvausriskin vuoksi Espanjassa motocrosskausi on tauolla kesän kuumimmat kuukaudet. Juuri ne samat, kun Suomessa rällätään menemään. Muuten crossille on ihanteelliset olosuhteet ympäri vuoden.
Kun Suomessa kausi päättyy ja maa muuttuu jäiseksi ja lumiseksi, Kuulasvuot pakkaavat laukkunsa ja suuntavat Málagan sulille radoille.
Motocrossista on tullut koko perheen elämäntyyli. Leevin vanhemmat rakastavat liikkuvaa elämää, matkustelua ja uusiin ihmisiin tutustumista. He ovat omistautuneet lajille ja äidin sanoin “elävät crosshurmoksessa”.
Aikaa vievän lajin harrastaminen vaatiikin omistautuneisuutta. Joinakin päivinä Leevi lähtee treeneihin kahden aikaan päivällä ja palaa vasta yhdeksältä illalla. Lajista innostunutta ja aktiivista kaveria se ei kuitenkaan haittaa.
– Treeneissä menee yleensä kaksi tuntia ja siihen matkat päälle, Leevi kertoo.
Espanjassa kausi on tuonut mukanaan reissaamista ja pisin motocrossmatka oli seitsemänsataa kilometriä. Pidemmillä matkoilla perhe yhdistää Leevin harrastukset lomareissuun.
Espanjan tunnelma yllätti
Ensimmäisten kilpailujen jälkeen paikalliset lapset piirittivät Leevin. He pyysivät yhteiskuvia, nimmareita ja tarroja, joita on tapana jakaa lajin piireissä.
– Tarrat loppuivat kesken, Leevi naurahtaa.
Leevi voitti ensimmäisistä kilpailuistaan Málagassa hopeaa. Palkinto oli niin valtava, että hän sai juuri ja juuri pidettyä sitä yhdellä kädellä ilmassa. Kaikki hurrasivat.
– Suomessa kun voitat, sinua katsotaan suurin piirtein kulmien alta, mutta täällä tuntemattomat iloitsevat puolestasi. Meidät on otettu todella hyvin vatsaan, vaikka olemme ulkomaalaisia, äiti iloitsee.
Leevin lahjat huomasivat myös paikalliset huippuajajat, ja nykyään hänellä on kaksi valmentajaa. Valmentajat olivat seuranneet Leevin menestystä ja nähneet hänessä valtavasti potentiaalia.
Monipuolisuus valttikorttina
Leevi on lahjakas kuski ja hänen erikoisvahvuutensa ovat nopeassa lähdössä ja hypyissä. Harjoituksissa hän hyppää monesti kaikkia muita pidemmälle.
Kun kilpailussa annetaan lähtömerkki, Leevi tavoittelee heti kärkeen niin että takarengas sutii. Nopeutensa ansiosta hän saavuttaakin yleensä kärkipaikan heti kilpailun alussa.
– Leevi on sellainen, että kun mennään radalle, niin hän lähtee vain suorittamaan. Olipa rata sitten minkälainen hyvänsä, äiti kertoo ylpeänä.
Motocrossradoissa on eroavaisuuksia. Jotkut ovat pehmeämpiä, toiset kovempia ja joissakin voi olla hurjat määrät hyppyreitä. Yleensä lajin harrastajille jokin rata on toista helpompi, mutta Leevistä mikään ei tunnu olevan liian vaikea.
– Radat saattavat vaihtua, mutta silti Leevi oli viime kaudella Suomessa omassa sarjassaan ainoa kuski, kuka oli aina palkintopallilla, äiti lisää.

Monipuolinen ratakokemus ja katkeamaton harrastuskausi ovat Leevin etuja. Suomessa radat ovat tasaisempia ja hyppyrit erikseen tehty. Tämä tekee reitistä helpomman, mutta liukkaat ja mutaiset kelit tarjoavat oman haasteensa.
Espanjassa korkeuseroja on valmiiksi runsaasti ja osa hyppyreistä on luonnon muovaamia. Yleistesti radat ovat täällä Leevin mukaan Suomen ratoja vaikeampia. Kokemus on ollut hyödyksi.
Motocrossin lisäksi Leevi käy koulua Fuengirolassa. Hänellä on käytössään suomalainen opetussuunnitelma ja koulun kanssa on voitu suunnitella lukujärjestys niin, että Leevi ehtii harrastamaan.
Nuorella miehellä ei ole tulevaisuuden suhteen vielä suuria suunnitelmia. Taito riittää pitkälle, mutta hommaa tehdään Leevin ehdoilla niin pitkään kun se on hänestä hauskaa.
Roosa Leinonen