Vuodesta 2022 lähtien Espanjan valtion rautatieyhtiö Renfe on tarjonnut ilmaisia kausikortteja lähijunilla ja keskipitkän matkan junilla paljon matkustaville. Kyseessä oli toimenpide, jolla pandemian jälkeistä talousahdinkoa haluttiin lievittää keventämällä työmatkakuluja.
Näitä etulippuja oli tarjolla aina neljän kuukauden jaksoiksi kerrallaan. Neljän kuukauden matkakortista piti maksaa lähijunissa 10 euron ja keskipitkien matkojen junissa 20 euron pantti. Jos neljän kuukauden aikana matkoja kertyi vähintään 16, katsottiin henkilö säännöllisesti junaa tarvitsevaksi, jolloin pantti palautettiin jälkikäteen. Jos matkoja kertyi alle 16, jäi panttimaksu Renfelle.
Joka tapauksessa siis junalla sai matkustaa vapaasti esimerkiksi Fuengirolan ja Málagan väliä neljän kuukauden ajan kymmenellä eurolla tai peräti ilmaiseksi.
Tätä etua tuhannet alueella asuvat suomalaisetkin käyttivät tyytyväisenä hyväkseen.
Tämän valtion tarjoaman tuen oli tarkoitus tulla päätökseensä nyt vuoden 2025 alusta, mutta Espanjan hallitus on päättänyt jatkaa tukea ensi kesään 2025 asti, tarkkaan ottaen 30. kesäkuuta 2025 asti.
Pääministeri Pedro Sánchezin mukaan tämän jälkeen, heinäkuun 1. päivästä lähtien käyttöön tulee ”uusi malli” joka tuo ”tärkeää tukea” matkustajille. Arvioiden mukaan kyse on etenkin opiskelijoille ja työssäkäyville suunnatusta taloudellisesta julkisen liikenteen avusta.
Miten hakea Renfen ilmaisia kausilippuja
Espanjan hallitus ilmoitti joulun alla pidentävänsä ilmaisia joukkoliikenteen kausilippuja kesään 2025 saakka. Alennukset koskevat toistuvia matkoja, eli käyttäjiä, jotka tekevät säännöllisesti samoja reittejä.
Ehtojen osalta noudatetaan tämän vuoden käytäntöjä, ja lopullinen hyväksyntä alennuksille nuijittiin ministerineuvoston kokouksessa maanantaiaamuna 23. joulukuuta.
Koska päätös on tuore, vielä ei ole tiedossa, kuinka pitkä Cercanías-lähijunien alennuskausi on vuonna 2025: onko se koko kuuden kuukauden mittainen vaiko lyhyempi.
Renfen ilmaiset kausiliput (joihin kuuluvat Cercanías-, Rodalies- ja keskimatkan junat) sekä 50 prosentin alennus Avant-junista ovat jälleen haettavissa 1. tammikuuta 2025 alkaen. Lippuja ei siis voi hakea ennen sitä. Prosessi on samanlainen kuin aiemmin, ja liput voi hankkia verkossa Renfen verkkosivuilta tai sovelluksen kautta.
Renfen Cercanías-sovelluksen avulla käyttäjät voivat hankkia toistuvien matkojen kausilippuja tähän kuljetusmuotoon. On tärkeää muistaa, että käyttäjien tulee olla rekisteröityneitä etukäteen lippujen hankkimiseksi. Sovelluksessa luodaan QR-koodi, jonka voi ladata puhelimeen ja käyttää pääsylippuna asemien sisäänkäynnin tarkastuspisteissä.
Cercanías yhdistää Málagan kaupungin Aurinkorannikon C1-linjalla ja tarjoaa myös toisen linjan, joka yhdistää Guadalhorcen laakson kuntia.
Lue myös: Vielä voit hankkia Aurinkorannikon junaliikenteeseen ilmaislipun – näin se käy
Jos prosessin haluaa tehdä Renfen verkkosivustolla keskimatkojen junia varten, menetelmä on samanlainen. Käyttäjän tulee ilmoittaa toistuvan matkan lähtö- ja määräasema, ja lopuksi luodaan koodi, jota käytetään lippujen hankinnan yhteydessä.
Vaikka kausilippu on ilmainen, sen hankkiminen vaatii takuumaksun. Cercanías-paikallisjunien tapauksessa takuumaksu on 10 euroa, joka palautetaan, jos käyttäjä tekee yli 16 matkaa. Keskimatkojen junissa takuumaksu on 20 euroa, ja se palautetaan samoin ehdoin.
Avant-junien osalta säilyy 50 prosentin alennus lipuista. Tämä alennus koskee myös muita suurten nopeuksien reittejä, jotka on määritelty julkisen palvelun velvoitteen alaisiksi.
Näin ostat lipun älypuhelimen sovelluksella
Jos lipun haluaa älypuhelimeen, kännykkään pitää ladata ensin Renfe Cercanías -sovellus.
Sovellus on siitäkin näppärä, että sieltä voi tarkistaa esimerkiksi junien aikataulut sekä matkan kestot ja muut hyödylliset tiedot. Sovellus toimii myös englanniksi.
Sovelluksen valikosta valitaan Comprar billetes tai englanniksi Buy tickets, minkä jälkeen sovellus pyytää merkitsemään lähtö- ja kohdeaseman. Ei ole väliä, mitkä asemat siihen valitaan, sillä lippua voi käyttää minkä tahansa asemien välisiin matkoihin.
Seuraavaksi sovellus pyytää valitsemaan lipputyypin. Vaihtoehdoista valitaan Abono Recurrente (suomeksi jatkuva tilaus), joka englanninkielisessä versiossa on muodossa Ab. Recurrente. 10 euron panttihinta ilmestyy näkyviin.
Seuraavalla sivulla sovellus pyytää lisäämään passin numeron tai NIE-numeron. Numeron syötettyään pääsee jatkamaan maksuvaiheeseen eli pagar tai pay. Sovellus pyytää syöttämään luottokortin tiedot.
Ostettu lippu ja sen QR-koodi tallentuu omiin lippuihin: Mis Billetes tai englanniksi My tickets. Se sijaitsee samaisen Comprar billetes / Buy tickets -välilehden alla, mistä lippuja voi ostaa.
QR-koodi tulee leimata asemalla aina ennen matkaa ja sen jälkeen, jotta matkat rekisteröityvät lipulle.
QR-koodin saa leimattua asemien porteilla olevissa QR-koodin lukijoissa. Näitä QR-lukijoita ei sijaitse jokaisen sisäänmenoportin kohdalla, vaan yleensä vain muutamassa. QR-lukijan tunnistaa punaisesta valosta, ja se sijaitsee varsinaisen lipunleimausalustan alapuolella.
Joillain pienemmillä asemilla koodin lukijoita ei ole lainkaan, tällöin voi vain nousta junaan ja leimata koodin poistuessaan.
Näin ostat lipun automaatista
Lipun ostaminen lippuautomaatista on suhteellisen vaivatonta.
Ensin pitää valita lipputyyppi Seleccione su billete tai englanniksi Select ticket. Valitse Abono Recurrente (eli jatkuva tilaus).
Jos sinulla on jo olemassa joko muovinen, omalla kuvalla varustettu tai paperinen Renfe & tú -lippu, johon haluat ladata lipun, on kortti syötettävä näytön vieressä olevaan lukijaan.
Sitten näyttö kertoo, milloin on lipun ensimmäinen voimassaolopäivä. Tämän jälkeen näytölle pitää syöttää joko passin numero tai NIE-numero ja painettava vihreää nappia. Seuraavalla sivulla ovat näkyvillä lipun tiedot, ja ne tulee vahvistaa painamalla punaista confirmar /confirm -painiketta.
Lopuksi valitaan maksutapa: joko pankkikortti tai käteinen. Maksun jälkeen kortti on ladattu ja toiminnassa.
Hankkipa lipun mobiilisovellukseen tai fyysisenä, pantin palauttaminen käy helpoiten, jos ostos on maksettu kortilla. Tällöin raha palautetaan suoraan tilille. Käteisellä maksettaessa maksu joudutaan palauttamaan manuaalisesti. Silloin pitää kääntyä Renfen palvelupisteen puoleen.
Jos matkojen minimimäärä ei täyty, panttia ei palauteta.