Koolla on väliä

Fuengirolan turismista ja kulttuuriasioista vastaava kaupunginvaltuutettu Rodrigo Romero piti mielenkiintoisen alustuksen keskiviikon aamiaistapaamisessa Smart Work Plazassa. Romero puhui Fuengirolasta, miten tähän on tultu ja mihin suuntaan ollaan menossa.

Erityisen mielenkiintoista oli kuulla, miten kaupungin pieni pinta-ala on vaikuttanut tehtyihin strategisiin ratkaisuihin. Fuengirolan pinta-ala on vaivaiset kymmenen neliökilometriä. Pitkälti siitä johtuu, että kaupungin elinkeinorakenne on erilainen kuin vaikkapa naapurikunnassa Mijasissa, jonka pinta-ala on yli 140 neliökilometriä.

Mijasin kaltaisten kuntien tulot tulevat isoista investoinneista, lähinnä rakentamisesta. Fuengirolan alueelle ei yksinkertaisesti ole mahdollista rakentaa kokonaisia uusia urbanisaatioita tai vaikkapa golfkenttiä.

Fuengirola on viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana ymmärtänyt rajoitteensa ja siksi se on kehittänyt erilaisen selviytymisstrategian. Romeron mukaan kaupungin tulevaisuus lepää turismin ja pienyritysten varassa. Kaupunki on tehnyt jo nyt runsaasti toimenpiteitä pienyritysten toiminnan helpottamiseksi ja sillä linjalla jatketaan. Yhteistyösopimus Smart Work Plazan kanssa on osa tätä strategiaa. Ulkomaisten yritysten on helppo tulla Fuengirolaan, koska ne saavat ensikontaktin viranomaisiin avustettuna omalla kielellään.

- Mainos -

Fuengirolan strategia näkyy katukuvassa. Kaupungissa on verrokkikuntiin nähden ylivoimaisesti enemmän esimerkiksi ravintoloita, pankkikonttoreita tai kauneushoitoloita.

Vaikka suomalaisesta yrittäjästä saattaa tuntua, että liiketoiminnan käynnistäminen Fuengirolassa on hankalan byrokraattista, se on nykyään huomattavasti joustavampaa ja nopeampaa kuin muissa vastaavissa kaupungeissa Espanjassa.

Pääkirjoitus

Jaa artikkeli:

Mainos
Jatka lukemista