Pohjoismaiden isoin vuosittainen matkailutapahtuma Matka 2019 pyörähti käyntiin torstaina. Tällä kertaa esillä on yli 80 maata ja lähes tuhat näytteilleasettajaa. Espanja on näyttävästi mukana, myös Aurinkorannikolla on iso yhteisosasto messuilla.
Matka 2019 tarjoaa kattavan katsauksen matkailun trendeihin ja tarjontaan. Näytteilleasettajat tuovat tuotteensa esille näyttävästi ja erityyppisistä matkoista saa hyvin informaatiota. Perinteisesti messut on jättimäinen massatapahtuma, joten pieniin yksityiskohtiin keskittyminen paikan päällä on vaikeaa, mutta mukaan tarttuu varmasti paljon hyödyllistä materiaalia, johon voi keskittyä kotona.
Espanja on näyttävästi esillä messuilla. Espanjalla on iso koko maan kattava osasto, sen lisäksi ainakin Bilbaolla ja Aurinkorannikolla on omat osastot messuilla. Aurinkorannikon osastolla Fuengirola näkyy eniten, mukana on paljon yrittäjiä alueelta. Suomalaisista yrityksistä paikalla ovat esimerkiksi kotipalvelua tarjoava Andacare, kuljetuksia järjestävä Rokkikone, matkatoimisto Meriatur, silmäklinikka Sol Eyes ja uusi yritysten laskeutumispaikka Smart work plaza. Espanjalaisista yrityksistä hotellit ovat osastolla näkyvästi esillä.
Fuengirolan pormestari Ana Mula saapuu messuille perjantaina. Hänen tulonsa on herättänyt suomalaisissa medioissa runsaasti kiinnostusta. Haastatteluja on sovittu jo usean tv-kanavan ja lehden kanssa.
Tutkittua tietoa matkailusta
Matka messut tutkii joka vuosi suomalaisten matkailuun liittyviä odotuksia ja toiveita. Tutkimusten mukaan tänä vuonna suomalaiset aikovat lisätä matkailua kotimaassa ja Euroopan kohteissa. Erityisesti kaupunkikohteet Euroopassa ovat nostaneet selvästi suosiotaan.
Kaupunkikohteissa suomalaisia kiehtoo erityisesti historia ja kulttuuri. Kolmannes tutkimukseen vastanneista suunnittelee kulttuurimatkaa ja neljännes historiaan keskittyvää lomaa. Sekä kulttuuri että historia ovat vahvasti läsnä Andalusiassa, joten Aurinkorannikon matkailuyritysten kannattaa olla hereillä.
Omatoimimatkailusta on viime vuosien aikana palattu matkatoimistojen ja matkapalveluyritysten pariin.
-Valtaosa lomamatkoihin liittyvistä palveluista varataan matkatoimistojen kautta. Etenkin on hienoa huomata, että näitä palveluja käyttävät kaiken ikäiset suomalaiset. Teemamatkojen toteutuksessa matkatoimistojen apuun luotetaan entistä enemmän jopa kaikkein nuorimpien keskuudessa, iloitsee toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti matkatoimistoalan liitto ry:stä.