Saksalaisen Lufthansan lennolla Frankfurtista Espanjan Andalusian pääkaupunkiin Sevillaan tapahtui järkyttävä tilanne viime vuoden helmikuussa. Lento LH1140 joutui tekemään hätälaskun Madridiin 17. helmikuuta 2024.
Poikkeuksellinen vaaratilanne Airbus A321-koneessa syntyi, kun kapteeni oli poistunut koneen ohjaamosta vessaan ja perämies oli jäänyt yksin ohjaamoon. Perämies pyörtyi yllättäen eikä lentäjä päässyt heti takaisin ohjaamoon.
Lukuisat kansainväliset mediat uutisoivat tapauksesta, joka tuli julki, kun Espanjan ilmailuonnettomuuksien ja -tapaturmien tutkintakomissio (CIAIAC) julkaisi vastikään raporttinsa tapauksesta.
Lue myös: Lentomatkustaja tupakoi: kone teki hätälaskun Málagaan
Kone kiisi ilmassa autopilotilla
Kone oli matkalentokorkeudessa, kun kapteeni poistui ohjaamosta käymälään. Ennen poistumistaan kapteeni ja perämies keskustelivat säästä ja lentokoneen toiminnasta eikä kapteeni ollut havainnut raportin mukaan mitään poikkeavaa perämiehen käytöksessä.
Kun perämies sitten sai äkillisen sairaskohtauksen, hän oli painellut vahingossa ohjaamon katkaisijoita ja ohjauslaitteita. Autopilotti pysyi kuitenkin kytkettynä ja lentoreitti säilyi vakaana.
Lentäjä teki kaikkensa päästäkseen takaisin ohjaamon, mutta kesti kymmenisen minuuttia ennen kuin se onnistui. Koneessa oli 199 matkustajaa. Tuon ajan Luthansan kone kiisi ilmassa automaattiohjauksella, kun perämies istui tajuntansa menettäneenä ohjaamossa.
Lue myös: Tiesitkö? Tästä syystä Málagan lentokentän lyhenne on niin kummallinen
Turvaovi ei auennut ensin
Kapteeni ei saanut aluksi ohjaamon turvaovea auki. Lopulta hän näppäili hätäkoodin ja ovi aukesi.
Nykyisissä matkustajalentokoneissa ohjaamo on erotettu matkustamosta luodinkestävällä turvaovella, joka on osa kansainvälisiä turvallisuusmääräyksiä. Tämä ovi ja siihen liittyvä järjestelmä otettiin yleisesti käyttöön syyskuun 2001 terrori-iskujen jälkeen, ja se on suunniteltu estämään asiattomien pääsyn ohjaamoon.
Lufthansan miehistö ilmoitti sitten lennonjohtoon, että perämiehellä oli terveysongelmia. Kone laskeutui Madridiin hetkeä myöhemmin ja vietti siellä maassa noin 5,5 tuntia ennen kuin jatkoi matkaa Sevillaan.
Lufthansa on käynnistänyt tapauksesta tutkinnan, muttei ole kommentoinut asiaa muuten.