Espanjan Aurinkorannikko elää turisteista ja kesä on luonnollisesti turismin kuuminta sesonkia. Turistien määrän noustessa kasvaa luonnollisesti myös liikenteen määrä, ja liikenteen määrän mukana kasvaa valitettavasti myös onnettomuusriski liikenteessä.
Tänä kesänä liikenne on osoittautunut Aurinkorannikolla poikkeuksellisen vaaralliseksi, varsinkin jos mittarina käytetään liikennekuolemien määrää.
Jo viime vuosi 2023 oli poikkeuksellisen synkkä, silloin koko vuoden aikana Málagan maanteillä kuoli 38 ihmistä.
Tänä vuonna tahti on ollut vielä pahempi. Elokuun 13. päivään mennessä Málagan maanteillä oli liikenneonnettomuuksissa kuollut jo peräti 25 henkilöä. Se on kahdeksan henkeä enemmän kuin synkkänä viime vuonna vastaavaan aikaan. Nousua on siis peräti 47%
Lisää mittasuhteita tämän vuoden mustille tilastoille antaa se fakta, että tähän mennessä Málagan liikenteessä on tänä vuonna jo nyt kuollut enemmän ihmisiä kuin koko vuosina 2014 (20 kuollutta) ja 2018 (19).
Toistaiseksi Málagan liikennehistorian synkin vuosi on ollut 2017, jolloin alueen liikenteessä kuoli 39 ihmistä. Jos ei ihmeitä tapahdu, tuo ennätys valitettavasti ylittyy tänä vuonna.
Lue myös: Nokkakolarissa kuollut 18-vuotias tytär oli matkalla juhlimaan vanhempiensa hopeahääpäivää Málagassa
Espanjan vaarallisimpia teitä
Aurinkorannikon alueella on pitkään ja kiihtyvästi protestoitu liikenneyhteyksiä. Junat eivät kulje Fuengirolaa pidemmälle ja moottoritie AP-7 halutaan edelleen pitää maksullisena, mikä nostaa liikennemäärät surkeasti alimitoitetulla A-7 moottoritiellä vaarallisen korkeiksi.
Kaiken kukkuraksi jo ennestään yksiä koko Espanjan korkeimpia moottoritiemaksuja nostetaan entisestään kesäkaudelle.
Lue myös: Ratahanke nytkähti eteenpäin – historiallinen sopimus Aurinkorannikon junasta syntyi
Selittäviä tekijöitä on varmasti muitakin. Aurinkorannikko on varsinkin kesäaikaan lomanviettoaluetta, ja lomaan kuuluu monella juhliminen ja reipaskin päihteiden käyttö. Päihteiden vaikutuksen alaisena ajaminen on ylinopeuden ohella suurimpia liikennekuolemien aiheuttajia.
Ei siksi olekaan ihme, että Aurinkorannikon alue on liikennekuolemien määrässä koko Espanjan vaarallisimpia alueita.
Málagan maakunta on maan sisäisessä liikennekuolemien tilastossa tänä vuonna sijalla kuusi. Enemmän liikennekuolemia on vain Madridissa (38), Barcelonassa (35), Murciassa (32), Sevillassa (29) ja Valenciassa (27). Málagan lukema on siis 25.
Huomionarvoista on, että vaikka esimerkiksi Madridissa liikennekuolemia on selvästi enemmän, on sen väkiluku myös jotain aivan muuta. Málagan maakunnassa asuu noin 1,7 miljoonaa ihmistä, Madridin alueella 7 miljoonaa.
Lue myös: Synkkä heinäkuu: jo viisi moottoripyöräilijää kuollut Málagan teillä – uhriluku karmeassa kasvussa
Myös motoristien musta vuosi
Liikennekuolemien määrä ei Málagan alueella ole noussut vain auto-onnettomuuksien osalta. Myös moottoripyöräilijöitä on tänä vuonna menehtynyt liikenteessä poikkeuksellisen paljon.
Koko viime vuoden 2023 aikana Málagan maakunnassa, johon Aurinkorannikko siis kuuluu, menehtyi viisi motoristia. Tänä vuonna samalla alueella menehtyi viisi moottoripyöräilijää pelkästään heinäkuussa.
Koko vuoden 2024 aikana tähän mennessä Málagan teillä on heittänyt henkensä jo 11 motoristia. Määrä on jo nyt yli kaksinkertainen viime vuoteen verrattuna.
On hyvä myös huomioida, että näissä Espanjan liikennevirasto DGT:n (Dirección General de Tráfico) tilastoissa ovat mukana vain taajamien ulkopuolella sattuneet onnettomuudet (carreteras interurbanas). Esimerkiksi auton alle jääneet jalankulkijat ja muut kaupunkiliikenteen kuolonuhrit eivät näissä luvuissa näy.