Nyt kun olen töiden vuoksi kulkenut pääkaupunkiseudun loskaisia katuja jo pari kuukautta, niin olen jälleen huomannut liikennekulttuuriemme eron. Siinä missä espanjalainen autoilija jarruttaa jo hyvissä ajoin ennen suojatietä, jos jalankulkija on tietä ylittämässä, niin täällä Suomessa ei asiasta voi olla niinkään varma. Koko ajan saa olla hieman varuillaan ja mieluummin sitä odottaakin hieman kauempana suojatiestä, jotta autot pääsevät pysähtymättä menemään. Ensimmäinen auto saattaa hyvinkin pysähtyä, mutta takana tuleva ei, tai ainakin toista kaistaa ajava pyyhältää suojatien eteen pysähtyneen auton ohi reipasta vauhtia. Tässä meillä olisi espanjalaisista kanssakulkijoista kyllä opittavaa.
Olen jostain kuullut, että jos ajat Espanjassa jalankulkijan yli suojatiellä, niin häkki heilahtaa. Tarkistin tämän asian, ja aivan näin ei asia ole. Jos ajat reilua ylinopeutta tai olet päihteiden vaikutuksen alaisena, pääset todennäköisesti tiilenpäitä lukemaan, mutta jos olet ollut vain huolimaton, niin saatat selvitä sakoilla ja ajokiellolla. Tarkkana pitää kuitenkin olla, sillä sakot ovat kovat.
Vaikka Espanjassa moni asia on hieman sinne päin, niin mielestäni liikennesääntöjä noudatetaan kuuliaisesti. Omista oikeuksista kyllä pidetään kiinni ja äänimerkki soi, mutta muuten kaikki sujuu yllättävän joustavasti. Kaistan päättyessä noudatetaan vetoketju-systeemiä ja lyhyiltä kiihdytyskaistoilta pääsee usein helposti tielle. Valojen vilkutus päätiellä ajavalta tarkoittaa, että sinulle annetaan tilaa.
Kovaahan Espanjassa ajetaan, ja hieman alitehoinen ja vanhahko Fordini saa näyttää välillä parastaan, jotta pysyy moottoritiellä letkan mukana. Vanhana kyttänä sanoisin, että tilannenopeuksia voisi hieman tarkastella.
Joustavuus on espanjalaisessa liikenteessä tärkeää, eikä suomalaisten liikenneraivoa kannata tuoda kotimaasta mukaan. Myönnän kyllä, että minuakin joskus harmittaa rinnakkain ajavat spandex-pyöräilijät, mutta nämä pyöräilijäjoukot tuntuvat olevan yhteiskunnan suojeluksessa. Kaikki odottavat kiltisti ryhmän takana sopivaa ohituspaikkaa eikä äänitorvia turhaan soiteta.
Fuengirolan liikenne on ehkä vähän eri kuin muualla Espanjassa. Fuengirola ei muutenkaan anna välttämättä mitään oikeaa kuvaa Espanjasta.
Liikennesääntöjä ei kyllä noudateta kovinkaan tarkasti. Stop-merkistä (pakollinen pysähtyminen) ajetaan pysähtymättä. Suojatien eteen voi pysäköidä ja ohittavat autot eivät pysähdy. Pysäköidä voi käytännössä mihin vaan kunhan laittaa hätärit päälle. Kiertoliittymässä (ympyrä) ajaminen on todella villiä koska kaikki eivät noudata sääntöä. Nopeudet maanteillä ovat yläkantissa lähes kaikilla.