Espanjan Aurinkorannikon rautatieliikenteen tulevaisuus on ollut monella tapaa tapetilla vuoden 2024 aikana.
Rannikkoa halkova junanrata Nerjasta Algecirasin on jo Madridin poliitikkojenkin puheissa hyväksytty eikä hanke näyttäydy enää pelkkänä ruusunpunaisena utopiana. Aurinkorannikon rantarata on toteutumassa ensi vuosikymmenellä, 2030-luvun aikana.
Raideasioista puhutaan kahdella rintamalla, sillä myös Cercanías-palvelussa Málagan ja Fuengirolan välillä on runsaasti parantamisen varaa. Tämä monen suomalaisenkin käyttämä junalinja on yksi koko maan kannattavimmista.
Lähijunat ovat usein hyvin ruuhkaisia, varsinkin aamuisin ja iltaisin. Junia ei kuitenkaan saada lisättyä, koska raidekapasiteetti ei nykyisellään anna myöden.
Mutta mitä jos Fuengirolan ja Málagan välilä otettaisiinkin käyttöön kaksikerroksiset junat? Matkustajakapasiteetti kasvaisi merkittävästi. Idean esitti joulun välipäivinä Málagan pormestari Francisco de la Torre.
Taustana ehdotukselle on se, että muutama kuukausi sitten Renfe esitteli uudet junayksiköt Espanjan suurille metropolialueille. Niiden kapasiteetti on jopa 950 matkustajaa per juna. Ominaisuuksiin kuuluvat wifi-yhteys ja tilat polkupyörille sekä kaksikerroksisuus.
Málagan pormestarin ehdotukseen vastasi Espanjan liikenneministeriön valtiosihteeri José Antonio Santano, joka suhtautui ideaan periaatteessa myötämielisesti.
– Se on vaihtoehto, mutta meillä ei vielä ole tarvittavia junia. Renfe on tehnyt historiallisen yli 400 junan hankinnan, ja ne alkavat saapua vuoden 2025 lopussa. Ja niiden joukossa on kaksikerroksisia junia. Pyydän kärsivällisyyttä, valtiosihteeri vastasi somessa.
Málagan raidereitti on Espanjan lyhin väestöön suhteutettuna
Rannikkoradan Cercanías-linjojen lukuja on tutkittu syvällisesti viimeksi vuosi sitten.
Vertailu muihin Espanjan alueisiin ei ole Málagalle ja Aurinkorannikolle suosiollinen.
Linjojen määrässä Barcelona on kärjessä 18 linjalla, Madridilla on 10, Valencialla 6 ja Sevillalla 5. Málagassa linjoja on siis tasan kaksi.
Reittien pituudessa Barcelona ympäristöineen johtaa 462,7 kilometrillä, Madridilla on 370 kilometriä, Valencialla 323, Sevillalla 254 ja Málagalla vain 70 kilometriä. Tämä tekee siitä Espanjan lyhyimmän reittipituuden maakunnan väestöön suhteutettuna.
Lisäksi kilometrejä 100.000 asukasta kohden on Málagassa vain 4,07, mikä on huomattavasti vähemmän kuin Sevillan 13, Valencian 12, Barcelonan 8 ja Madridin lähes 6.
Lue myös: Rantaratahanke nytkähti yllättäen eteenpäin – Espanjan keskushallitus reagoi vihdoin
Málagassa on enemmän junamatkustajia kuin Sevillassa
Myös palveltujen asukkaiden osuudessa Málagan luvut jäävät jälkeen. Madridissa Cercanías kattaa 91,4 prosenttia väestöstä; Barcelonassa 89,8 prosenttia, Valenciassa 60,4 prosenttia, Sevillassa 67,1 prosenttia, mutta Málagassa vain 57,4 prosettia.
Myöskään tiedot päivittäisten junavuorojen määrästä asukasta kohden eivät mairittele Málagaa. Maakunnan C1- ja C2-linjat tarjoavat yhteensä 112 päivittäistä vuoroa, mikä tarkoittaa keskimäärin 6,7 vuoroa 100-000 asukasta kohden. Madridissa on 20,9 vuoroa, Bilbaossa 23,3, Barcelonassa 52,1, Valenciassa 40,6, Asturiassa 17,5 ja Alicantessa 26,4 vuoroa – kaikki huomattavasti Málagaa korkeampia lukuja.
Vuonna 2019, viimeisenä pandemiaa edeltävänä vuotena, Málagan Cercanías C1-linjan matkustajamäärä oli yhteensä 11,8 miljoonaa. Andalusian pääkaupungissa Sevillassa, jossa on kolme linjaa enemmän, matkustajia oli vain 7,7 miljoonaa. Valenciassa, jossa on neljä linjaa enemmän, oli vain viisi miljoonaa matkustajaa enemmän kuin Málagassa, yhteensä 16 miljoonaa.
Luonnollisesti Madrid (253 miljoonaa) ja Barcelona (119 miljoonaa) johtavat tilastoja ylivoimaisesti.
Viime vuonna Málagan Cercanías nousi yli 16 miljoonaan matkustajaan.
Fuengirola on toiseksi käytetyin asema
Erityisen mielenkiintoinen on matkustajien ja tulojen osuus. Málaga on matkustajakohtaisten tulojen suhteen reittiverkoston pituuteen verrattuna toisella sijalla Barcelonan ja Madridin jälkeen. Se on lähes kolminkertainen Valenciaan verrattuna ja yli kuusinkertainen Sevillaan nähden. Keskimääräiset tulot matkustajaa kohden Málagassa ovat 33 prosenttia korkeammat kuin Espanjan keskiarvo.
Málaga on siis huomattavan kannattava junalinja koko Espanjankin mittapuulla laskettuna. Tutkimusten mukaan Málaga on julkiselle taloudelle vähiten kallis, sillä se kattaa 75 prosenttia kuluistaan.
Suosituimmat Cercanías-asemat ovat myös selvillä. Ylivoimaisesti eniten käytetään Málaga Centro Alamedaa (1,4 miljoonaa matkustajaa vuodessa), Fuengirolaa (1,2 miljoonaa), Málaga María Zambranoa (1,1 miljoonaa) ja Arroyo de la Mieliä (1 miljoonaa).
Toisessa päässä ovat Torremuelle (173 000), Guadalhorce (147 000), Los Álamos (123 000) ja Carvajal (118 000).