Renfe avasi maanantaina junayhteyden Malagan ja Granadan välillä.
Andalusian kaksi pääkaupunkia yhdistetään Avant-junalla, jolla on neljä vuoroa: Kaksi María Zambranon asemalta Aurinkorannikolla (klo 9.25 ja 20.25) ja kaksi lähtöä La Alhambran kaupungista (klo 7.40 ja 18.50).
Junat ovat Avantteja, eli hieman hitaampia junia kuin AVE-junat, mutta rata on nopea, joten junat kulkevat nopeammin kuin perinteiset junat. Matka La Alhambrasta Málagaan kestää junalla hieman reilut tunti 10 minuuttia, mikä tarkoittaa noin vartin säästöä ajassa automatkaan verrattuna.
Avant-junat ovat yleisiä junamalleja keskipitkillä matkoilla, suurinopeuksisilla linjoilla. Ne koostuvat neljästä vaunusta ja niissä on 237 istuinta (joista yksi liikuntarajoitteisille tarkoitettu). Avant- junien kaupallinen nopeus on 250 km/h.
Yhdensuuntaisen matkalipun hinta Málagan ja Granadan välillä Avant-junissa on 23,10 euroa. Meno-paluu lippu maksaa 37 euroa.
Renfe tarjoaa useita erilaisia palvelumalleja lippuihin ja edullisimmillaan on mahdollista matkustaa Málagan ja Granadan välillä alkaen 8,50 euroa/suunta (Plus Card 50 matkaa).
Málagan María Zambranon asemalta maanantaina klo 9.25 alkaneelle avajaismatkalle liittyivät muiden viranomaisten ohella mukaan Andalusian aluehallinon johtaja Juanma Moreno ja Málagan pormestari Francisco de la Torre.
Saapuessaan Granadan pääkaupunkiin Juanma Moreno korosti, että tämä uusi yhteys tarkoittaa ”Granadan monumentaalisuuden liittoa Málagan teknologisen voiman kanssa. Näillä kaupungeilla on paljon annettavaa toisilleen”. Moreno muistutti samalla, että viime vuonna Málagassa kävi 5,5 miljoonaa turistia ja Granadassa 2,6 miljoonaa.
Avajaismatkan juna saapui Granadaan klo 10.38 ja viranomaisten sekä lehdistön lisäksi kyydissä oli 150 matkustajaa.
Renfe on myynyt uudelle reitille jo 1500 lippua sen jälkeen, kun liput tulivat myyntiin 18. maaliskuuta. Renfellä ollaan erittäin tyytyväisiä lipunmyyntiin.
Avant -junat tarjoavat yli 6 600 viikoittaista matkustajapaikkaa kahden provinssin välillä.
Sopimuksen toisessa vaiheessa lisätään vielä yksi juna kumpaankin suuntaan, kuten on määrätty julkisen palvelun velvoitteesta (OSP) tehdyssä sopimuksessa, jota Renfe ylläpitää yleisen valtionhallinnon kanssa.