Jopa 77% aikoo ostaa Black Friday tarjouksista

Vielä kymmenen vuotta sitten harva espanjalainen tunsi käsitettä Black Friday. Yhdysvalloista peräisin oleva kaupan joulusesongin avauspäivä on lyönyt itsensä hetkessä läpi. Nykyään kaikki Espanjan isot kauppaketjut ja -keskukset käyttävät markkinoinnissaan Black Friday tunnuksia. Yksityisistä pienemmistä kaupoista varsinkin erikoisliikkeet kampanjoivat Black Fridayn nimissä.

Black Friday on aina marraskuun neljäs perjantai, yhä useammin Black Friday -tarjouksia pidetään esillä koko seuraavan viikon ajan.

Satoja euroja tarjouksiin

- Mainos -

Black Friday on vähittäiskaupalle merkittävä sesonki. Peräti 77% espanjalaisista kuluttajista aikoo tehdä Black Friday ostoksia. Kuluttajatutkimuskeskuksen mukaan rahaa Black Friday ostoksiin käytetään keskimäärin 208€. Kaupan kannalta kiinnostavaa on, että 16% vastaajista aikoo käyttää ostoksiin yli 500€. Eniten rahaa aikovat käyttää alle 55-vuotiaat miehet.

Black Friday ostokset ovat enenevässä määrin siirtyneet internettiin. Nyt enää 15% Espanjan kuluttajista ilmoittaa käyttävänsä pelkästään kivijalkakauppoja tarjousostosten tekemiseen. 35% kuluttajista tekee Black Friday ostoksia pelkästään netistä ja 30% pääasiallisesti netistä. Noin 20% ei osaa etukäteen sanoa, mistä he tarjousostoksensa tämän vuoden Black Friday -viikolla tekevät.

Muoti kärkenä

Muoti, vaatteet ja kengät ovat tänä vuonna halutuimpia tarjoustuotteita. 65% tarjouksia hyödyntävistä kuluttajista aikoo ostaa tuotteita edellä mainituista ryhmistä. Aiempien vuosien vetonaula, eli kodin elektroniikka tulee hyvänä kakkosena, 50% ostajista aikoo hankkia tarjouksista television, jääkaapin, imurin, kännykkän, tietokoneen tai joitain muita kodin elektroniikkaan liittyviä tuotteita. Kolmantena ryhmänä ovat lelut, 30% ostajista aikoo hankkia Black Friday tarjouksista leluja pukin konttiin.

Odotukset korkealla

Kauppa odottaa tämän vuoden Black Friday viikolta paljon. Málaga Hoy lehden haastattelema Málagan alueen kauppaliiton johtaja José Luis Diaz uskoo myynnin olevan jopa 10-15% isompi kuin vastaavana ajankohtana vuonna 2019. Viime vuoden lukemat eivät ole vertailukelpoisia, koska koronarajoitukset hiljensivät varsinkin myymälöissä tapahtuvaa kauppaa.

Diazin mukaan kasvuodotukset liittyvät siihen, että ihmisillä on säästössä runsaasti rahaa. Pandemian aikana rahaa ei kulutettu esimerkiksi matkailuun tai ravintolapalveluihin juuri lainkaan, nyt kauppa toivoo säästetyn rahan lähtevän liikkeelle.

Tämän vuoden joulusesongin avausta hillitsee jossain määrin tavarapula. Varsinkin kodinelektroniikkapuolella on suuria toimitusongelmia, kauppoihin ei saada kysyntää vastaavaa määrää tuotteita. Toimitusongelmien takana on monimutkainen koronapandemiasta johtuva vyyhti, joka liittyy osittain raaka-ainepulaan, osittain logistisiin ongelmiin.

- Mainos -

Myös ihmisille välttämättömien sähkön, kaasun ja polttoaineiden hintojen nousu voi hillitä kansalaisten ostohalukkuutta Black Fridayn tarjouksista.

Tekstissä viitattuun kuluttajaorganisaatio OCU:n tutkimukseen osallistui 1.002 iältään 18-74 vuotta olevaa Espanjassa asuvaa ihmistä.

Antti Pekkarinen

Jaa artikkeli:

Mainos
Jatka lukemista
Sää
Mainos
Viikon kysymys

Paljonko käytät rahaa Black Friday ostoksiin?

Katso tulokset

Loading ... Loading ...