Fuengirolan joukkoliikenne on muuttumassa maksuttomaksi. Kaupunki on päätöksen siunannut, enää tarvitaan Andalusian hyväksyntä asialle ja sitten bussikyytien pitäisi olla kaupungin asukkaille ilmaisia.
Ilmainen bussiliikenne koskee nimenomaan kaupungin asukkaiksi kirjautuneita ihmisiä. Täällä vierailevat turistit ja naapurikuntalaiset joutuvat edelleen maksamaan matkoistaan.
Joukkoliikenteen maksuttomuuden taustalla on monta tekijää. Idealistisin peruste on yksityisautoilun vähentäminen ja tätä kautta ilmastoystävällisempi kaupunki. Perusteessa ei ole mitään vikaa, maksuton bussiliikenne varmasti houkuttelee jättämään oman auton kotipihaan, varsinkin kun samanaikaisesti suunnitellaan bussivuorojen tihentämistä ja reittien lisäystä.
Yksi syy joukkoliikenteen suosimiseen on kaupungin ahdas parkkitilanne. Varsinkin loma-aikoina lähes joka kadulla autot ovat tuplaparkissa, eikä virallista parkkipaikkaa löydy millään. Kun kaupungin oma väki vähentää autoilua, lomalle saapuville turisteille riittää enemmän parkkipaikkoja.
Ehkä tärkein syy kuitenkin on se perimmäinen eli raha. Voi kuulostaa hassulta, että tekemällä joukkoliikenteen ilmaiseksi, kaupunki todennäköisesti lisää tulojaan. Se on mahdollista siksi, että kirjautuminen kaupungin asukkaaksi tulee huomattavasti houkuttelevammaksi. Andalusian keräämät verorahat jaetaan kaupunkien asukasmäärien mukaan, eli mitä enemmän kirjautuneita, sitä enemmän rahaa.
Tallinna aloitti ilmaisen joukkoliikenteen vuonna 2013. Se on hyötynyt ratkaisusta jo kymmeniä miljoonia euroja. Naapurikunnista ihmiset ovat muuttaneet tai ainakin siirtäneet kirjansa Tallinnaan. Uusien asukkaiden verotulot ohjautuvat kaupungin käyttöön.
Tallinna-ilmiö tulee toistumaan myös Fuengirolassa. Vetovoima lisääntyy, asukasmäärä nousee ja talous kohenee. Hienoa ajattelua kaupungin johdolta. Tässä pelissä on lähes pelkästään voittajia.
Pääkirjoitus