Ihmiset ympäri maailmaa kaipaavat nyt Välimeren sykkivää sineä ja etelän letkeää elämänmenoa. Yli vuoden istuminen oman elämän jäähypenkillä alkaa jo tympiä. Jääkiekkotermein on aika nollata ja alkaa luukuttaa 110 lasissa.
Korona-ajan ihmiset ovat eläneet hiljaisella liekillä. Töitä on tehty kotoa, vapaa-aika on kulunut Netflixin äärellä ja kännykän kuvat on selattu jo useampaan kertaan. Rahaa on säästynyt, paitsi niillä, jotka ovat addiktoituneet verkkokauppojen ylitsevuotavasta tarjonnasta. Espanja odottaa matkailijoita nyt paksuilla kukkaroilla.
Oman empiirisen tutkimukseni mukaan lähes kaikki Facebook-kaverini ja heidän kaverinsa ovat tulossa Espanjaan heti, kun voivat. Espanja on helppo ja oivallinen pakopaikka pohjoisen synkästä koronahelvetistä. Mitenköhän Finnair osaa vastata tuon joukon matkustustarpeeseen?
Ylisuolaiset, maukkaat ja hienosti esille laitetut tapakset sekä parin euron eksoottiset pöytäviinit ovat aina houkutelleet matkailijoita. Tulevan kesän matkailijat paksuine lompakkoineen suuntaavat myös uusille markkinoille. Monet ravintolat ovat hioneet prosessejaan ja rakentaneet uusia houkuttimia. Klassikkoruuat pitävät pintansa, mutta Pil Pilien ja katkarapucocktailien rinnalla tulemme näkemään 2020-luvulle viritettyjä superfoodeja ja terveysjuomia.
Hyvinvointi ja laadukkaan elämän vaaliminen ovat 2020-luvun Espanjan matkailun megatrendejä. Etätyöt ja taloudellinen vakaus tarjoavat pohjoisen ihmisille mahdollisuuden viettää yhä enemmän mielekästä elämää myös Aurinkorannikolla.
Aurinko, lämpö ja meri ovat Espanjan matkailun himotuimmat ominaisuudet. Aurinkorannikko on rakentunut ja tulee aina rakentumaan näiden elementtien varaan. Juuri siksi tämä onkin monen pohjoiseurooppalaisen kakkoskoti. Himo Espanjaan on nostanut myös Aurinkorannikon asuntomarkkinat uudelle tasolle. Paksuille lompakoille on yhä enemmän tarjontaa. Välillä kysyntä on ylittänyt myös tarjonnan. Himo Espanjaan on hillitön.
Markus Aho
Kirjoittaja on Aurinkorannikolla toimiva kiinteistövälittäjä