Kaupungin sisäinen bussiliikenne on Fuengirolassa ollut enemmän tai vähemmän takkuista suurimman osan vuodesta 2024. Kuljettajat aloittivat lakkoilun keväällä saadakseen parannuksia sekä palkkaukseen että työolosuhteisiin.
Kuukausien väännön jälkeen sopu näytti jo syntyvä ja kuljettajat lopettivat lakkonsa. Vain kuukautta myöhemmin lakko alkoi kuitenkin uudestaan, koska työnantajapuoli ei pitänytkään sopimuksesta kiinni.
Nyt työnantajapuoli on ilmoittanut ettei se jatka neuvotteluja ”lakon aiheuttaman paineen alla”. Niinpä työntekijät keskeyttivät lakon tämän viikon tiistaina 22.10. jotta neuvottelut saataisiin maaliin.
Kuskit haluavat tasapuolisuutta
Suurin kiistakapula lakon takana on raha. Nykyinen Fuengirolan sisäistä bussiliikennettä hoitava liikennöitsijä UTE Urbano de Fuengirola sai tehtävän kilpailutuksen jälkeen kymmenvuotisella sopimuksella vuoden 2023 alussa.
Tässä yhteydessä osa edellisen liikennöitsijän työntekijöistä siirtyi uuden yhtiön palvelukseen ns. vanhoina työntekijöinä, entisillä sopimusehdoillaan. Uudet työntekijät sen sijaan palkattiin yhtiöön selvästi heikommilla ehdoilla.
Reilun vuoden toiminnan jälkeen kuljettajat aloittivat lakon, jotta kuljettajien sopimusehdot yhdenmukaistettaisiin.
Samassa yhteydessä vaadittiin muihinkin työoloihin kohennusta. Muun muassa maksimissaan kahdeksan tunnun työpäivät ja riittävät tauot olivat vaatimuslistalla.
Työnantaja kieltäytyy allekirjoittamasta
Viiden kuukauden lakkoilun ja neuvottelujen jälkeen sopu osapuolien välille saatiin viimein aikaiseksi elokuun lopussa. Fuengirolan kaupunki toimi neuvotteluissa sovittelijan roolissa.
Neuvottelujen tuloksena uuteen työehtosopimukseen kirjattiin mm. 12, 5 ja 4 prosentin palkankorotukset tuleville vuosille ja kuljettajille 40 tunnin työviikko. Kun esisopimus oli laadittu, kuljettajat palasivat ajamaan täysiä vuoroja 30. elokuuta.
Sopu jäi kuitenkin lyhytaikaiseksi. Työnantajapuoli ei nimittäin lopulta suostunutkaan allekirjoittamaan esisopimusta, jonka oli itse ollut neuvottelemassa.
Kun ei asia edennyt, julistivat työntekijät uuden lakon alkavaksi 4. lokakuuta, eli hädin tuskin kuukausi ”sovun syntymisen” jälkeen.
”Haluaako työnantaja sopia?”
Miksi työnantajapuoli ei sitten suostunut allekirjoittamaan sopimusta jonka se itse oli neuvottelupöydässä laatinut? Siihen ei ole vastausta saatu.
Sen sijaan työnantaja on nyt ilmoittanut, ettei se aio allekirjoittaa sopimusta tai edes neuvotella asiasta ”lakon aiheuttaman paineen alla”.
Tämän vuoksi työntekijäpuoli on päättänyt työtaistelun toistaiseksi tiistaista 22.10. alkaen. Toistaiseksi Fuengirolan bussiliikennettä hoidetaan siis täydellä 43 henkilön ja 12 ajoneuvon kapasiteetilla normaalien aikataulujen mukaisesti.
Kuljettajien ammattiyhdistysjohtaja José María Cazallas totesi, että lakko on peruutettu hyvässä uskossa ja että nyt työnantajan on ”todistettava, puhuuko se totta vai haluaako se todella allekirjoittaa esisopimuksen”.
Työntekijäpuoli on kuitenkin asettanut työnantajille aikarajan.
– Jos tilanne on ennallaan 15. marraskuuta, kutsumme lakon koolle uudelleen, Cazallas huomautti.