Fuengirolan kaupunkibussien työntekijöiden lakko on vihdoinkin päättynyt Espanjan Aurinkorannikolla.
Lakkoilu alkoi viime maaliskuussa eli se kesti liki viisi kuukautta. Lakkoja oli yhtäjaksoisesti joka viikko kuukausien ajan, ja epätietoisuus bussien aikatauluista kiristi matkustajien hermoja.
Työntekijät sekä Interbus- ja Damas-konserniin kuuluva toimilupayhtiö UTE Urbano Fuengirola pääsivät tällä viikolla sopimukseen, joka lopetti työtaistelun. Fuengirolan kaupunki toimi neuvottelujen sovittelijana.
Lue myös: Fuengirolan bussilakko venyy ja paukkuu
Palkankorotuksia ja tarkennuksia työaikoihin
Kaupunki vahvisti, että nyt neuvoteltu sopimus sisältää uuden työehtosopimuksen. Tässä sopimuksessa suunnitellaan asteittaista palkankorotusta osalle työvoimasta, erityisesti äskettäin tulleille työntekijöille, joilla on tähän asti ollut epätasa-arvoiset palkkaehdot muihin kollegoihinsa verrattuna.
Uusi työehtosopimus sisältää 12, 5 ja 4 prosentin palkankorotukset tuleville vuosille ja asettaa 40 tunnin työviikon.
Työntekijäpuoli halusi työtaistelulla yhdenmukaistaa palkat. Liikennöitsijäyhtiö UTE Urbano de Fuengirolan palvelukseen siirtyi vuoden 2023 alussa osa edellisen liikennöintiyhtiön työntekijöistä ns. vanhoina työntekijöinä ja vanhoilla ehdoilla.
Uudet työntekijät otettiin töihin kuitenkin pienemmillä palkoilla ja muutoinkin heikommilla ehdoilla.
UTE Urbano de Fuengirola sai kaupungin bussiliikenteen hoidettavakseen kymmenen vuoden sopimuksella kilpailutuksen jälkeen vuoden 2023 alusta alkaen.
Lue myös: Bussikuskien lakko pysäyttää paikallisliikenteen Fuengirolassa – katso milloin bussit eivät kulje
Bussit kulkevat nyt normaalisti
Fuengirolan kaupunki kertoo nyt olevansa iloinen ja tyytyväinen saavutetusta sovusta. Kaupunki on kiittänyt molempia osapuolia keskusteluhalukkuudesta ja on pyytänyt asukkailta anteeksi näiden kuukausien lakkojen aikana aiheutuneita haittoja.
Bussiliikenne palasi normaaliin toimintaansa ja aikatauluihin perjantaina, 30. elokuuta.
Lakkoilu ei pysäyttänyt Fuengirolan bussiliikennettä kokonaan, sillä myös lakkoaikoina ajettiin minimimäärä vuoroja. Lakon harventamien vuorojen vuoksi bussit olivat kuitenkin usein ääriään myöden täynnä, eivätkä kaikki halukkaat välttämättä mahtuneet kyytiin. Tämä herätti luonnollisesti ärtymystä käyttäjissä.