Koronaviruksen leviämisen yksi erikoisista vaikutuksista näyttää olevan maailmanlaajuinen tarve hamstrata vessapaperia. Suomessa hyllyt tyhjenivät nopeasti ja espanjalaisetkin näyttivät suunnittelevan karanteenin suorittamista posliinipenkillä.
Mitä ilmeisimmin vessapaperivarastot on nyt saatu tankattua, sillä ostohuippu näyttää laantuneen. Vessapaperin sijaan Espanjassa näyttää tällä hetkellä tekevän erittäin hyvin kauppansa muun muassa olut.
Tilastot ensimmäisen ulkonaliikkumiskieltoviikon ajalta paljastavat, että oluen myynti on lisääntynyt peräti 78%. Mallasjuoman ohella myyntiään ovat kasvattaneet erityisesti puhdistusaineet (+34%), väkevät alkoholijuomat (+24%) ja säilykkeet (+23%).
Samaan aikaan myyntikaavion vastakkaisella puolella aiempaa vähemmän käyvät kaupaksi mm. oliiviöljy (-58%), einekset (-48%), riisi (-46%) ja vihannekset (-42%). Myös mainitun vessapaperin suosio on painunut pakkaselle (-10%) normaaliin verrattuna.
Jäämme seuraamaan nouseeko oluen jälkeen päänsärkylääkkeiden myynti.
Lähde: Sur