Design-messut vahvistivat suunnittelun merkitystä

Kuvat: Kristian Kaarna

Olemme menossa kohti vahvaa asuntobuumia. Koko Costa del Solin alueella rakennetaan toista sataa toinen toisistaan hienompaa uudiskohdetta. Kysyntä on kova.

Taloudellinen lama on taakse jäänyttä aikaa. Tämä näkyi ja tuntui myös Marbellan Design Fairissa, jota vietettiin huhtikuun alussa Marbella kongressikeskuksessa. Tapahtumassa esiteltiin ennen kaikkea moderneja taideteoksia ja designhuonekaluja.

Vierailijoiden kiinnostus tuota laadukasta ja hintavaa designia kohtaan oli jopa ällistyttävää. Paikalla oli kansainvälisen lehdistön saattelemana tuhansia laatutietoisia ostajia. Kauppaa tehtiin samalla tavalla kuin aikoinaan Keuruun markkinoilla.

Pohjoismaalaiset ovat kovaa valuutta design-markkinoilla. Oma hieman minimalistinen ja suoraviivainen muotokieli ihastuttaa kansainvälisesti. Jopa Aalto-sanakin oli erään marbellalaisen luksus suunnittelutoimiston nimi.

Ruotsalaiset ovat rynnimässä Marbellan taidemarkkinoille. Tapasimme tukholmalaisen taideasiantuntijan, joka on perustamassa uusimuotoista taidegalleriaa Marbellaan. Draivi on kova, mutta kuitenkin rakastettavan skandinaavinen.

Olen tyytyväinen, että pystyimme verkostoitumaan tässä ensimmäistä kertaa järjestettävässä Design Fairissa. Nyt oma Frame Galleriammekin sai uusia ulottuvuuksia ja asiakkaita. Uskon, että aito design valloittaa nyt myös laadukkaat loma-asunnot. IKEA ei kuulu kaikkien kotien valikoimiin.

Valokuvataide on tullut jäädäkseen. Sen osoitti Marbellan näyttely. Modernit ja jopa hieman raflaavat taidevalokuvat oli esitetty laajoille pinnoille printattuina.

Nämä teokset huokuivat elämää, luontoa ja laadukasta käsittelyä. Ainutkertaiset moniulotteiset ja elämykselliset taidevalokuvateokset ovat nyt osana laadukasta sisustamista ja arkea. Arjesta syntyy näin luksusta.

Elämme oikeaa aikakautta myös Framessa. Kristian Kaarnan surrealistinen taidevalokuvaus edustaa samaa aikakauden linjaa, johon Marbellan näyttely nyt keskittyi. Hän tosin debytoi tuota suuntaa jo kymmenen vuotta sitten.

Design on valintoja täynnä. Sillä viestimme ja otamme kantaa vallitsevaan yhteiskuntaan. Ostoillamme viemme kehitystä haluamaamme suuntaan. Meillä on oikeus valita.

Tärkeää on huomata eri tuotteiden ja palveluiden elinkaari ja sen vaikutus koko yhteiskuntaan. Ei ole oikeasti sama, ostaako Kiina-kaupasta muoviset kopiokupit vai laadukkaan pitkäkestoisen designastian. Näitä valintoja me kaikki voimme tehdä.

Markus Aho

 

Mitä mieltä olit kirjoituksesta?
  • Erinomainen (6)
  • Mielenkiintoinen (5)
  • Hyödyllinen (4)
  • Tylsä (0)
  • Vanha uutinen (0)