Espanjan Aurinkorannikon poikki kulkevan junalinjan laajennushanke edistyy tällä hetkellä jopa odotettua nopeammin.
Projektin ensimmäisen vaiheen eli koko hankkeen toteutettavuustutkimuksen hallinnolliset vaiheet etenevät rivakammin kuin vastaavien julkisten hankkeiden yhteydessä tavallisesti on totuttu.
Ensimmäisenä konkreettisena toimena toteutettavuustutkimukselle pitää löytää tekijä. Tämä asetettiin julkiseen kilpailutukseen Espanjan virallisessa valtion lehdessä BOE:ssa (Boletín Oficial del Estado) viime joulukuussa 2024. Lehdessä julkaistiin tarjouspyyntö ”Aurinkorannikon rautatieyhteyden toteutettavuustutkimuksen laatimiseksi”.
Tarjouksia otettiin vastaan 10. helmikuuta asti, ja 5. maaliskuuta lähetetyt tarjoukset otettiin käsittelyyn.
Lue myös: Rantaratahanke nytkähti yllättäen eteenpäin – Espanjan keskushallitus reagoi vihdoin
Voittajatarjous alittaa budjetin selvästi
Tämän viikon maanantaina 17. maaliskuuta hankintalautakunta antoi lausuntonsa, jossa se esitti oman ehdotuksensa tarjouskilpailun voittajasta. Valitun yrityksen tehtävä on selvittää missä ja miten Aurinkorannikon laajennettu rautatieyhteys voi kulkea.
Voittanut tarjous tuli WSP Spain ja Apia -yhtiöiden muodostamalta yhteisyritykseltä.
Sopimusta voittajayrityksen kanssa ei kuitenkaan allekirjoiteta ihan vielä, sillä normaaliin tapaan yksityiskohdat vielä tarkistetaan ja sen lisäksi mahdolliset kilpailijoiden vastalauseet on käsiteltävä, ennen kuin sopimus allekirjoitetaan.
WSP Spainin ja Apian tarjous oli hinnaltaan hieman alle 820.000 euroa. Se on noin 400.000 euroa vähemmän kuin ministeriön arvioima 1,2 miljoonan hinta tälle työlle.
Selvitystyön toteutusaika pysyy tarjouspyynnön mukaisena, eli tutkimuksen valmistuminen kestää 18 kuukautta.
Sikäli kuin kaikki sujuu tästä eteenpäin oletetusti, tutkimustyöt päästään aloittamaan viimeistään kesäkuussa.
Lue myös: Pääkirjoitus: Ministerin takki sujahti ympäri
Seuraavaksi kartoitetaan vaihtoehdot
Aurinkorannikon rautatieyhteyden toteutettavuustutkimus on jaettu kolmeen vaiheeseen.
Tutkimuksen ensimmäinen tärkeä merkkipaalu on alustava vaihtoehtotutkimus, jonka pitäisi olla valmiina tammikuussa 2026, alle vuoden kuluttua.
Tässä vaiheessa hahmotellaan suunniteltua reittiä ja sen toteutustapaa. Samalla selvitetään, onko junayhteys järkevintä toteuttaa kokonaan paikallisjunilla (Cercanías), korkean suorituskyvyn junayhteytenä vai jonkinlaisena näiden yhdistelmänä.

Samalla päätetään raideyhteyden linjauksesta itäisellä Aurinkorannikolla, Nerjan ja Málagan kaupungin välillä, samoin kuin siitä, miten junayhteys jatkuu lännessä Marbellaan, Esteponaan ja Algecirasiin.
Moottoritien vieressä on tilaa
Aikataulu menee yksiin sen kanssa, mitä Espanjan liikenneministeri Óscar Puente sanoi joulukuussa, kun hän totesi, että toivottavasti vuoden sisällä saadaan rannikon junareitti määritettyä.
Liikenneministeriön ensisijainen ajatus on sijoittaa junaradan laajennus mahdollisuuksien mukaan valtion omistamien teiden, kuten A-7-moottoritien, varrelle, sillä noille alueille on valmiiksi jätetty suojavyöhykkeet.
Toteutettavuustutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa kerätään tietoa nykyisen rautatieverkon tilanteesta, johon uusi rautatieyhteys voi vaikuttaa. Samalla kootaan yhteen aiemmin tehdyt tekniset tutkimukset sekä kaikki muu mahdollinen perustieto. Ensimmäisen vaiheen lopuksi laaditaan yleiset suunnitelmat reitin linjauksista ja kantokyvystä sekä tehdään alustava tutkimus myös vaihtoehdoista.
Toteutettavuustutkimuksen odotetaan valmistuvan lopullisesti marraskuussa 2026, jolloin hankeesta laaditaan loppuraportti ja julkiseen esittelyyn tarkoitettu yhteenveto.
Madridin mieli muuttui 180 astetta
Aurinkorannikolla on junayhteyksien parantamisesta puhuttu jo vuosikymmeniä. Alueen tieverkko on rajallinen, ja jo senkin vuoksi junaliikenteen pitäisi toimia huomattavasti laajemmin ja tehokkaammin.
Lue myös: Kansa vaatii rantarataa Aurinkorannikolle – allekirjoita tästä adressi junayhteyksien parantamiseksi
Sen sijaan Aurinkorannikko on jäänyt varsinaiseksi junaliikenteen takapajulaksi, kun lähijuna kulkee Málagasta vain Fuengirolaan asti. Esimerkiksi Marbella on ainoa yli 100.000 asukkaan kaupunki koko Espanjassa, minne ei pääse junalla.
Keskushallinto ei ole vuosikymmeniin juurikaan rannikon rautatieyhteyksien parantamiselle korvaansa lotkauttanut. Vielä viime kesänä Espanjan liikenneministeri Óscar Puente antoi aiheesta ylimielisen oloisia lausuntoja, joiden mukaan hän piti hanketta epärealistisena.
Loppusyksystä ääni Madridin päättäjien kellossa kuitenkin muuttui, ja liikenneministeri Puentekin viestitti sosiaalisen median X-alustalla rantarataprojektista, että ”se toteutuu ennemmin kuin myöhemmin”.
Budjetti alittui. Ei taatusti alitu. Sellaista ei tapahdu. Myöskään aikataulu ei pidä. Malagan Metron kilometrin pätkää tehtiin n.10 vuotta kun piti valmistua kolmessa. Että sillä tavalla.
Se on vasta reittivaihtoehtojen suunnittelu, ei rakentaminen.